سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

هر روز ازخود بپرسیم من امروز بابت چه چیزی حقوق می گیرم

محمدفایق مجیدی

کارشناس مسؤول آموزش متوسطه اول استان کردستان

EMAIL: fayigh@mihanmail.ir

 

سالهاست در زادگاهم  استان کردستان به کارآموزشی مشغول ام، از کلاس درس در دورترین روستاها گرفته، تا دوسال با کتاب بودن در کتابخانه عمومی واکنون در کاراجرایی واداری هستم.

آنچه در زیر می آید گفتگویی است تدوین شده  برمبنای مطالعات، تجربیات وآموخته های  مدیریتی وآموزشی ام در طول 22سال فعالیت آموزشی ومدیریتی در آموزش وپرورش امید است که دیگری را  نیز فایده ای باشد:

 

گفت : چگونه می خواهی کار ها را به بهترین وجه انجام دهی ؟

گفتم : ذهنم را برروی کار ها متمرکز می کنم زیرا روان شناسان می گویند ذهنت را هرجا که متمرکز کنید انرژی همان جا جاری می شود .

گفت : مگر می شود در اندک زمانی کار بزرگی کرد؟

گفتم : امیر کبیر کمتر از 3 سال مدیر بود

گفت: کمبود امکانات را چکار می کنی ؟

گفتم: ابوالفضل بیهقی گفت : " به دست من امروز جز این قلم نیست باری خدمتی کنم"

گفت:مهم ترین سوالی که هر روز از خودت می پرسی کدام  سوال است ؟

گفتم : من هر روز از خودم می پرسم امروز بابت چه چیزی حقوق دریافت می کنم

گفت : برای با انگیزه نمودن کار کنان چکار می کنی ؟

گفتم : هرکس کار مفیدی انجام دهد تشویقش می کنم

گفت:  می توانی یک صفت انسان با هوش را نام ببری؟

گفتم: باهوش ها ساده می نویسند وساده سخن می گویند

گفت:جدید ترین شیوه آموزش در جهان کدام است ؟

گفتم: ارزشیابی به مثابه آموزش

گفت:  برنامه ریزی روزانه ات چگونه است ؟

گفتم : هر روز از خودم می پرسم با ارزش ترین کار امروز من کدام کار است؟

گفت: برای موثر بودن چه ایده ای داری ؟

گفتم : از خودم می پرسم  چه کارهایی را تنها وتنها من می توانم انجام دهم

گفت:مهم ترین وموثر ترین روش یادگیری امروز کدام است ؟

گفتم :یادگیری سیار

گفت: برا چه نوع یادگیری باید در مدارس برنامه ریزی کنیم ؟

گفتم: یادگیری مادام العمر بچه ها

گفت:مهم ترین وی‍ژگی های دوره نوجوانی کدام است ؟

گفتم : چهار تحول بزرگ جسمی، شناختی، عاطفی،اخلاقی در این دوره رخ می دهد

گفت : بزرگ ترین دشمن ما چه کسی است ؟

گفتم : بزرگترین دشمن ما ذهن ماست

گفت: هفت "ت" که در زندگی هر کس باشد منجر به تباهی می شود ؟

گفتم : توهین،تنبیه، تحقیر، تنفر،ترس، تبعیض،تهدید

گفت:موتور محرکه هر سازمان چیست ؟

 گفتم: موتور محرکه هر سازمان میزان اعتماد به نفس رئیس سازمان است

گفت:در آموزش وپرورش ومدرسه چه روزی مدریت اعمال می شود ؟

گفتم: هر روز که یادگیری نیست مدیریت اعمال نمی شود

گفت: برای تبدیل شدن  به یک رهبر واقعی چه باید کرد؟

گفتم: از هم اکنون فهرست کارهایی که می توانم انجام دهم وکارهایی که نباید انجام دهم تهیه می کنم وقتی رهبر شدم به آن عمل می کنم

گفت: کدام کارمند به نظر شما بهترین کارمند است ؟

گفتم : کارمندی که چند برابر دیگر کارمندان فکر کند

گفت: یکی از ضرورت های نظام آموزشی ؟

گفتم : مهارت آموزی آن هم مهارت های شغلی ، چون تحقیقات نشان داده است عمر بعضی از شغل ها کمتر از ده سال است

گفت:رمز موفقیت دانش آموزان ‍ ژاپنی در چیست؟

گفتم : آنها تعادلی نسبی را در پرورش ذهن وقلب ودست برقرارنموده اند

گفت : دیکر چکار کرده اند ؟

گفتم : بیشتر به فرایند ها توجه می کنند تا پیامد ها

گفت: چه خلائی در نظام آموزش ما مشهود است ؟

گفتم : برای باز اندیشی در کلاس درس برنامه رزی نکرده ایم باید هر روز یک جلسه باز اندیشی روزانه داشته باشیم

گفت : دیگر چکار کنیم ؟

گفتم : فرهنگ رقابت را به فرهنگ مشارکت وهمکاری  وفعالیت گروهی تبدیل کنیم

گفت: غایی ترین هدف تعلیم وتربیت چیست ؟

گفتم ایجاد عادت اخلاقی مدنی درونی شده ، ساختن انسان های با وجدان

گفت برای این که یک کارمند الگو باشیم چکا رباید بکنیم ؟

گفتم: هر روز ازخود بپرسیم

امروز من کجا موثر تر بودم

امروز کجا من هوشیار تر بودم

امروز من کجا بهتر بودم

امروز من کجا دوست داشتنی تر بودم

امروز من کجا قاطع تر بودم

ودر دفتری موفقیت های روزانه را بنویسیم

گفت : برای توانمند سازی معلمان چکار کنیم ؟

گفتم: طرحی بریزیم معلمان ازهمدیگر بیاموزند

در رفتارخود باز اندیشی کنند

در تحول مستمر مشارکت کنند.

گفت : چگونه یک مدیر موفق باشیم ؟

گفتم : موفقیت ، فرایند انتقال نیروهای پراکنده به یک کانال قدرتمند است

گفت: یک وی‍ژگی مهم افراد موفق کدام است ؟

گفتم: افراد موفق لذات آنی را به تعویق می اندازد

گفت: بزرگ ترین کشف بشرچه بوده؟

گفتم: این بود که بشر کشف کرد با تغییر نکرش های درونی وذهن می تواند جنبه های خارجی زندگی را تغییر دهد

گفت: مهم ترین دلیل شکست مدیران چیست ؟

گفتم: وقتی مدیران شکست می خوردندعدم موفقیت آنها به خاطر نداشتن تسلط بر کارکنان شرکت نیست ، بلکه بدین دلیل است که سعی می کنند بر کارمندان حکومت کنندیا آنها را زیر نفوذ خود قرارداده ویا آن ها را نادیده بگیرد

گفت: انسان ها چکونه بهتر بشناسم

گفتیم: محدوده زبان هر کس محدوده جهان اوست

گفت: سعادت جامعه به نظر شما در دست چه کسانی است؟

گفتم: در دست کسانی است که به تعلیم وتربیت فرزندان جامعه مشغول اند

گفت: از ماتشو شیتا چه آموختی ؟

گفتم: این است که انسان بسازم ، کالای خوب خودش می آید

گفت:کار در آموزش وپرورش راچگونه می بینی ؟

گفتم : یک روز کار در آموزش وپرورش معادل یک روز در سازمان ها وادارات دیگر نیست

اگر نظر موافق یا مخالف با این یادداشت دارید، به این شماره پیامک بفرستید: 09188784626

 این مطلب در دوماهنامه بین المللی شوق تغییر شماره 7 چاپ شده است


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان