سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

 

موضوع : راهکارهای افت تحصیلی پایه ی اول متوسطه در درس علوم زیستی

محقق : لیلا آزادوار- 85-86

بیان مساله

در مقاطع تحصیلی همیشه پایه های اول (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه) تا مدت زمانی با مسائل مختلفی روبرو هستند که در آن میان مسائل یادگیری و آموزشی نموده بیشتری دارد. به طوری که افت تحصیلی را به همراه خواهد داشت.

که در پایه اول متوسطه یک مشکل اساسی را در نظام آموزش و پرورش بوجود آورده است و این افت در علوم پایه (زیست، فیزیک،شیمی،ریاضی) بیشتر به چشم می خورد و موجبات مردودی و ماندگاری و یا با توجه به مقتضیات سنی، ترک نحصیل و ... را با خود یدک می کشد.

در این آموزشگاه که بنده به عنوان دبیر زیست مشغول به خدمت هستم سه کلاس پایه اول داشته که بحث افت تحصیلی درس علوم زیستی در سنوات قبل و حال نگرانی هایی را برای دانش آموزان اولیاء آنان، دبیران و عوامل آموزشی مدرسه ایجاد نموده است.

لازم به ذکر است این آموزشگاه (غیر انتفاعی) می باشد که توسط موسس خیر تاسیس اما کلیه امور مالی و تامین نیرو، سرانه معمول دانش آموزی و سرانه ثبت نام از افرادی به عمل می آید که بی سرپرست  تحت پوشش کمیته یا بهزیستی، یتیم، بی بضاعت، روستایی، اما مستعد و با شرط معدل بالا باشد. و برای افراد واجد شرایط خود خوابگاه و کلیه امورات رفاهی و تسهیلات شبانه روزی محیا گردیده است.

از 3 کلاس پایه اول (هر کلاس حدود 30 نفر) حدود 50 درصد آنان روستایی هستند که در خوابگاه ماندگارند و مابقی افرادی هستند که قبلا به ذکر شرایطشان پرداخته شد.

در مدرسه عادی که بنده سایر ساعت کاریم را می گذرانم نیز مشکل افت در درس زیست سال اول وجود دارد و در نظر خواهی که از سایر دبیران زیست در جلسات تبادل تجربه انجام گرفت وجود این وضعیت را تائید نمودند.

برخود دانستم برای مقابله با این وضعیت نه به خاطر بالا بردن درصد قبولی ظاهری و میانگین توهم زا بلکه برای نمایش راه حلی منطقی و چاره گشا برای خود و سایر همکاران باید به دنبال پاسخ این پرسش باشم چگونه می توانیم راه کاری را برای حل افت تحصیلی درس علوم زیستی (سال اول) متوسطه ترسیم کنیم؟

نتیجه گیری

با اجرای راهکارهای طرح جدید توانستم بر ضعف های خود فایق آمده و نارسایی های برنامه ریزی و عدم شناخت از فراگیران را برطرف و با درگیر نشدن بیشتر با روحیه و ضمیر باطنی و آشنایی با آنان موانع را شناسایی و خیلیسریع در جبران ضعف ها برآمده و نگذاریم در همان اوایل سال دانش آموز از درس زیست برای خود غولی ترسیم و موفقیت در آن را تخیلی و نشر قلمداد کند و دیدگاه آنان را نسبت به اینکه زیست درس خسته کننده و غیرقابل فهم است را به درس شیرین و متنوع علمی تبدیل و موجبات ترقی و انگیزه و لذت بخشی را در فراگیران فراهم و هموار سازیم و این نتایج بدست آمده که خوشبختانه موجب شد بچه ها با نمرات قابل قبول بالای 94% درصدی طعم شیرین زحمات و تلاشهای خودتان را بچشید و از اینکه توانسته بودم در اهداف آموزشی خود، جهت تغییر رفتار و وضع نامطلوب قدمهای پر ارزشی را بردارم بسیار خرسندم و از خدای منان سپاس گذارم و امیدوارم همکاران مجموعه آموزشی و اجرایی و فراگیران و اولیاء آنان را از تبادل تجربه اطلاعات و انتقاد سازنده بهره مند ساخته تا کمک خوبی برای تغییر روش تدریس و بهبود وضعیت درسی دانش آموزان باشد. و امکان پیشرفت دانش آموزان را هر چه بهتر فراهم نمائیم.

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان