سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع : راهکار جدید افزایش حس مسئولیت پذیری در دانش آموزان ( و پیامدهای آن) 

محقق : فروزنده مستوفی  86

بیان مساله

حدود هشت سال است که در دبیرستان دخترانه شاهد به عنوان معاون مشغول انجام وظیفه هستم . با توجه به اینکه معاونین در مدارس حلقه ارتباطی بین دانش آموزان، معلمین، مربیان و مدیر هستند و در بسیاری از مواردمنعکس کننده نظرات دانش آموزان به مدیر و معلمین و زمینه ساز محیط آموزشی مناسبتر می باشند لذا بنده نیز از این امر مستثنی نبودم و همواره در جهت فراهم آوردن محیط آموزشی بهتر و با نشاط تر سعی در کمک به دیگران داشته ام. در سال 86-87 نیز توجه خود را به این امر معطوف داشتم خصوصا اینکه به نام مبارک ( پیامبر اعظم ص )از سوی مقام معظم رهبری مزین شده بود و مجموعه عوامل آموزشگاه از تابستان برای هر چه بهتر شدن محیط آموزشی در این سال تلاش مضاعف داشتند.

با شروع سال تحصیلی دقت همه همکاران در ارتقای سطح آموزشی و پرورشی آموزشگاه بیشتر شد و سعی گردید در کنار آموزش بهتر به مسائل اخلاقی، تربیتی، پرورشی، ورزشی، پژوهشی هم اهمیت بیشتری داده شود. اما در عمل مشاهده می شود که برخی از دانش آموزان تنها به فعالیت در بعد آموزشی دارای انگیزه بودند و برخی باوجود تلاش همکاران آموزشگاه برای فعالیت های مختلف بی انگیزه بودند و یا حالت بی تفاوت داشتند.  

 

نتیجه گیری

در این طرح تقریبا 95% دانش آموزان آموزشگاه کارت امتیاز دریافت کردند که نشان از ایجاد انگیزه بالا در آنان برای شرکت در فعالیتهای مختلف آموزشگاه دارد. شور و نشاطی که از دریافت هر کارت امتیاز در دانش آموزان مشاهده می گردید، مراجعات مکرر آنان به دبیران و مربیان و مشاورین محترم جهت شرکت در فعالیتهای پرورشی ، آموزشی، پژوهشی و ورزشی رقابت سالمی بین دانش آموزان بوجود آورد که چشمگیر بود از نتایج عددی اجرای طرح تهیه تعداد پژوهش در موضوعات مختلف در آموزشگاه است که در دفتر ثبت پژوهشهای دانش آموزان سال 85-86 به ثبت رسیده و در دفتر آموزشگاه موجود است.

-        راهیابی دانش آموز شیدا حسن زاده به مرحله کشوری المپیاد علمی ادبی

-         راهیابی دانش آموز زهرا ملکشاهی به مرحله کشوری مسابقات آزمایشگاهی شیمی

-         راهیابی دانش آموزان گروه سرود آموزشگاه به مرحله کشوری

-         راهیابی دانش آموز فاطمه خاور زمینی به مرحله استانی تیم ربو کاپ

-         راهیابی چند تن از دانش آموزان به مرحله قرآنی استانی و کشوری

شرکت 5 طرح در نهمین جشنواره جوان خوارزمی توسط دانش آموزان شرمین سلطانیان و حمیده قلی پور، سیده ساناز محسنی، سیده اسوه سجادی و منیره احمدی

همچنین در نظرسنجی از همکاران در پایان اجرای طرح مواردی ذکر گردیده است که فکر کنم این طرح در صورت اجرا در همه مدارس می تواند مثمر ثمر باشد.

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان