سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع : موضوعات مربوط به فرایند یاددهی- یادگیری، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و مسائل تحصیلی آنان و ... 

محقق : شیرین محقق نیا- 85-86

مقدمه

بازنگری مداوم در نظام آموزشی یک پیامد طبیعی در عصری است که پیشرفت علمی حیرت آور نصیب بشر شده است در یک رویکرد نظام دار به آموزش و پرورش در می یابیم راهبردهای یاد دهی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان تا کنون دو گرایش اساسی را تعقیب کرده اند:

الف: رویکرد نظری و فرایند یاددهی یادگیری

ب- مطالعه فرایند یاددهی  یادگیری در کلاس درس

بیان مساله

من در سال 78-79 در روستای سنگ سفید واقع در جاده کرمانشاه مشغول به تدریس بودم در این سال تدریس در پایه پنجم به من واگذار شد. که وضعیت درسی کلاس پنجم در درس فارسی زیاد رضایت بخش و مطلوب نبود بعد از مدتی کار و تکرار فارسی پایه چهارم متوجه شدم که دانش آموزان در کلاس در خواندن و تلفظ کردن خیلی ضعیف هستند و موضوع را با مدیر دبستان در میان گذاشتم و او نیز در این زمینه پیشنهاد هایی برای یاددهی و یادگیری و پیشرفت تحصیلی و مسائل تحصیلی دانش آموزان به من ارائه داد و گفت باید راه حل و فکری در این مورد اتخاذ کنیم و پیشنهاد مدیر مدرسه این بود که از اولیاء دانش آموزان دعوت به عمل بیاید که به مدرسه بیایند و آنها را در این مورد آگاه نمایم که وضعیت دانش آموزان در درس زبان فارسی داریم کتاب کلاس چهارم چند درس مرور نمایم و قواعد و قوانین چگونه تلفظ کردن صداها را به دانش آموزاننشان بدهم و سعی کنند در هنگام خواندن درست تلفظ نمایند. بنابراین در یک اقدام پژوهی پس از بررسی و مشخص نمودن دلایل ضعف دانش آموزان با ارائه ی روش ها و راهکارهای کارساز و جدید زمینه پیشرفت تحصیلی آنها را فراهم کنم به همین دلیل خود را با 4 آغاز کردم. 1- دانش آموزان از نظر مهارتهای تحصیلی و نیز توجه کردن به درس معلم ضعیف هستند 2اولیا دانش آموزان نظارت کافی و وافری بر فرزندان خود ندارند 3- آموزشگاه عوامل موثر برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم ننموده است 4- تعویض مکرر معلمان در طول سالتحصیلی و ناتوانی بعضی از دانش آموزان به منظور سازگاری با روش تدریس و خصوصیات معلم ممکن است در مقاطع آموزشی پائین تر.

نتیجه گیری

با شناسایی عوامل جدید دیگر و تلفیق آن با روش های گذشته از یکنواختی روش ها جلوگیری کنیم و امکان پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان را هر چه بیشتر و بهتر فراهم نمائیم. و همچنین تلاش جهت ایجاد موفقیت در دروسی که دانش آموز در آنها دچار نگر منفی ناشی از عدم موفقیت در آن است تا به تصویری مثبت نسبت به توانائی خود در آن مورد یا دیگر مطالب درسی دست یابد زیرا یادگیری همراه با موفقیت به ایجاد انگیزه منجر می شود. و بالاخره برقراری رابطه بین مطالب کتب درسی با واقعیات زندگی ، در ایجاد انگیزه موثر است.

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان