سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع : بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه و مشارکت بیشتر دانش آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی نسبت به درس علوم اجتماعی دوره پیش دانشگاهی  

محقق : ارسلان خسرو پور- 86

مقدمه

بدون شک هدف از تربیت و آموزش در عصر جدید که به عصر ارتباطات و اطلاعات شهره یافته با گذشته تغییرات اساسی و بنیادین کرده و با شتاب گرفتن توسعه علوم و اطلاعات و نیز دستگاههای ارتباطی همچون ماهواره ها ، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون و از همه مهم تر اینترنت پایگاه علمی معلم را به عنوان یگانه دارنده دانش و معرفت متزلزل ساخته است.

بیان مساله

درس علوم اجتماعی از جمله دروس تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی بوده که در هفته 4 ساعت به تدریس آن اختصاص یافته است. هدف این کتاب آشنایی دانش آموزان با نظام جهانی و روابط کشورها با هم از حیث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و افزایش اطلاعات از ساخت نظام جهانی است. 

در کلاس درس اینجانب حداکثر 30 دانش آموز حضور داشته که باید کتاب را در طول یک ترم و با هفته ای 2 جلسه (4 ساعت) تدریس نمایم. در جلسه اول پس از ارائه توضیحی کلی پیرامون اهداف کتاب و درس شروع به تدریس مطالب کتاب و توضیح مفاهیم و عناوین نمودم و بدون وقفه، تمام تلاش خود را بر آن استوار ساختم تا بتوانم آن قسمت مورد نظر را به خوبی تدریس کنم اما:

هر چه بیشتر توضیح داده و پیش می رفتم بیشتر متوجه سکوت کلاس درس و به نوعی عدم پویایی و احساس رضایت خودم می شدم ، به عبارتی دیگر نگاههای معنادار دانش آموزان حاکی از یکسری واقعیت های ملموس و زنده بود، فلذا پس از پایان تدریس و در فاصله چند دقیقه مانده به زنگ ضمن صحبت با دانش آموزان متوجه شدم که تدریس این چنینی زیاد مفید فایده نخواهد بود و این وضعیت فقط باعث خستگی دانش آموزان و سنگینی کلاس و مطالب برای آنان می گردد. بنابراین احساس کردم باید در شیوه تدریس و ارایه مطالب تغییر و تحولی ایجاد کرده و به  شیوه ای کلاس اداره گردد تا ضمن تحقق اهداف درسی حضور و مشارکت دانش آموزان در جریان درس فراهم گردد.

نتیجه گیری

با امعان نظر باینکه بنده روش فوق را از همان جلسات اول با مشاهده خستگی مفرط دانش آموزان از گوش دادن صرف به مباحث و توضیحات درسی و هم چنین با جمع آوری اطلاعات و انجام نظر خواهی از دانش آموزان جهت حل این مشکل شروع کردم ، دلایل منطقی و قابل قبولی برای احساس خستگی و بی رغبتی در کلاس وجود داشت . لذا برنامه شرح داده شده بر پایه تشخیص مشکل و جمع آوری اطلاعات تنظیم شد، هر چند: در ابتدا مشکلاتی خاص خود را نمودار کرد اما با تداوم برنامه و آشنایی بیشتر دانش آموزان با اهداف طرح به تدریج از وضعیت موجود فاصله و به طرف وضع مطلوب و ایده آل در کلاس حرکت شد.

برای اینجانب خیلی جالب و لذت بخش بود که توانستم با برنامه تنظیمی بخشی از بی علاقگی دانش آموزان به کلاس و درس را از بین برده و ضمن افزایش مشارکت بچه ها در فرایند تدریس و واگذاری مسولیت ها مسولیت ها به آنان ، تقویت مهارتهای ارتباطی- مهارت سخنرانی و کنفرانس و هم چنین مطالعه روزنامه ، آگاهی از اخبار و تحولات جهانی و تحقیق و جستجو در اینترنت در ارتباط با مباحث کتاب و دروس را هم در نتیجه روش جدید شاهد باشم .

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان