سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع : بررسی علل ضعف اراده در یک دانش آموز دوره پیش دانشگاهی و رفع آن

محقق : افسر کاکه خانی  اردیبهشت 86

مقدمه

بررسی قدرت اراده

روان شناسان اعتقاد دارند که هر اندیشه گرایش دارد که به عمل تبدیل شود بر اساس این قانون و با ملاحظه تمام توجیهات ممکن به انگیزه های گوناگونی که به خاطر آنها پرورش اراده سودمند است، انسان احساس مس کند مستعد آن است که به طور مشخص این تحول را در خود ایجاد کند. کسانیکه به عمل تامل و مراقبه انس و آشنایی دارند هیچ مشکل ذهنی برای آغاز این آموزش روانی احساس نمی کنند . اگر کسی استعداد تمرکز در او به حد کافی وجود نداشته و یا پرورش نیافته باشد بهتر است تابلویی مکتوب از تغییراتی که آرزو دارد در شخصیت خود تهیه کند و از آن پیروی نماید.

بیان مساله

مسئله بسیار مهمی که اینجانب را به نوشتن این امر وادار کرد سردرگمی و نداشتن قدرت اراده و تصمیم درست دانش آموزی بود که دارای مشکلاتی در خانو.اده است و مشکلات پیش امده او را در معرض خطرات مختلف قرار داده است.

دانش آموز در یک آن به شدت تصمیم می گیرد ، که درس بخواند و سعی کند پولهای کلانی را در این زمینه هزینه نماید بعد از چند روز پشیمان و از تصمیم خود منصرف می شود . با این حال  به بررسی وضعیت او پرداختم که علل اصلی چه چیزهایی می تواند باشد ؟

چه کسی باید او را یاری دهد ؟ وظیفه یک مشاور در این میان چیست ؟

وظیفه واحد آموزشی در کمک به او چه می تواند باشد؟ دانش آموز چرا از حانواده  گریزان و به منزل دوستان خود پناه می برد؟

و تصمیمات درست و انسجام افکار چگونه است؟ چرا نمی تواند درست تصمیم بگیرد؟

می دانیم کا ارضای انگیزه های عاطفی صرف هزینه های گزافی از جریان های سیال عصبی است، و بهتر است که آنها را مهار کنیم. باید به دانش آموزان با چنین وضعیتی بگوییم همیشه سعی کنند میل به اظهار مکنونات قلبی به اشکال مختلف را در خود خاموش کنند . تا بیهوده انرژیهای آنها تلف نشود .

 

 

نتیجه گیری

در نتیجه اقدامات انجام شده زندگی و افکار دانش آموز بکلی تغییر نمود . علاقه او نسبت به رسیدن به اهدافش بیشتر نمایان بود. از وقت استفاده ذرست می کرد. و مرتب دنبال برنامه ریزی های درست و شیوه های مطالعه صحیح بود . خوشبختانه وضعیت زندگی دانش آموز و پریشانی افکار او بهبود پیدا نمود و از اینکه توانسته ام بوسیله آنچنان ارتباط دوستانه و منطقی با وی و خانواده اش تا حدودی حلال مشکلات آنان باشم ، بسیار خوشحالم خانواده او اکنون با صلح و صفا در کنار همدیگر زندگی می کنند و دانش آموز نیز برای قبولی در کنکور به شدت درگیر مطالعه می باشد و در موسسه قلم چی نیز تلاشهای خود را جدیت بخشیده و در کنکورهایی که در سطح مدرسه برگزار شده است توانسته مقام سوم را کسب نماید.

واقعا دانش آموز توانست هویت گم شده خود را پیدا کند و واقعیتهای زندگی را قبول کرده و بپذیرد که مشکلات نمی تواند مانع پیشرفت انسان شود با دانش آموز مرتب در ارتباط می باشم و وضعیت او را بررسی می نمایم.

پیشنهادات

برای رفع اینگونه مشکلات پیشنهادات زیر ارائه می شود.

1-    خانواده ها به نیازهای فرزندان توجه نمایند تا با رفتارهای ضد اجتماعی آنان مواجه نشوند

2-    خیلی سریع برای نوجوان تصمیم تشکیل زندگی مشترک گرفته نشود

3-    آنچنان محیطی برای نوجوان مهیا شود تا بتواند احساس استقلال کرده و نیازهای خود را مرتفع نماید

4-    معلمان و مربیان باید بسیار دقیق و ریزبین باشند چون هر کدام از دانش آموزان در خانواده و فرهنگ خاصی متولد شده اند . پس باید دبیران به علم روان شناسی آگاهی داشته باشند

5-    مشاور برای هیچ مراجعی نباید تصمیم بگیرد، فقط باید راهنما باشد

6-    والدین از درگیری و تشنج جلو فرزندان خودداری کنند

7-    والدین توجه داشته باشند که فقط ارضای نیازهای اولیه نمی تواند جوابگوی تمام مسائل باشد. باید نیازهای ثانویه نیز مرتفع شود.

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان