سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

 مو ضوع : چگونگی ایجاد مهارت در خواندن ورفع مشکل کند خوانی یک دانش آموز پایه چهارم

محقق : واحد شاه محمد نژاد 86 /85

 

زبان به عنوان ابزار تامل و اندیشه و تبادل افکار همواره در جامعه بشری نقش کلید ی داشته است . تحقیقات و. تجارب پژوهشی و کارشناسی حاکی از این است که مهارت های زبانی قابل پرورش و تقویت بوده و به تبع آن زمینه ی گسترش دامنه ی تفکر و اندیشیدن نیز ایجاد و تقویت می گردد  

مهارت خواندن به عنوان یکی از مهمترین مهارت هی چهار گانه ی زبان آموزی ( گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن ) مطرح اس زیرا این مهارت از یک طرف به عنوان مهارت دریافتی و از طرف دیگر به عنوان مهارت دیداری دارای اهمیت است . خواندن و مطالعه در تعلیم وتربیت مقوله ساده نیست به هر کس که بتواند صداهای حروف را تشخیص دهد و آنها را با هم درست ترکیب کند و کامه بخواند نمی تواند گفت خواندن می داند .

خواندن ترجمه ی مستقیم نمادهای نوشتاری فکر یا گفتار است و محصول توانایی در این زمینه مستلزم مهارتهای زیر است .

باز شناسی حروف ، کلمات و جمله های زبان در یک نوشته

 درک معنای عناصر مذکور و کشف روابط معنایی موجود میان آن ها که نهایت به درک پیام جمله و متن منجر می شود .

بنابراین خواندن در حکم فرایند معنا سازی از متن به حساب می آید .

( کمبل ) سواد خواند ن را توانایی درک و استفاده از نمادهای نوشتاری زبان می داند که توسط جامعه مورد درخواست قرار می گیرد و توسط فرد ارزش گذاشته می شود .

توانایی خواندن اساس یادگیری را در موضوعات دیگر نیز فراهم می سازد و هم چنین این توانایی می تواند برای خلاقیت و رشد فردی و اجتماعی به کار رود . خوب خواندن از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است و همچنین از عوامل مهم پیشرفت ، لذت بردن ورفع خستگی است .

بیان مساله :

 

معلم کلاس چهارم ابتدایی در دبستان شاهد پسران در ناحیه 2 درشهرستان سنندج هستم در ابتدای سال تحصیلی متوجه شدم که یکی از دانش آموزان کلاس به نام حمید . ح در مهارت خواندن بسیار ضعیف است و متون کتابهای درسی پایه چهرم را به سختی وبه صورت کلمه به کلمه می خواند و عملا دچار کند خوانی شده است و به واسطه ی همین ضعف در خواندن میزان درک و فهم او از مطالب خوانده شده به نحو قابل توجهی در حد پایین قرار دارد به طوری که نمرات کلاسی اش در دروس زبان آموزی ( املاء ، انشا و فارسی ) و حتی سایر دروس به ندرت به 12 می رسید و به عنوان ضعیف ترین دانش آموز کلاس به خصوص در درس فارسی و قرائت عملکرد بسیار نا مناسبی داشت .

دو ماه از سال تحصیلی گذشت من چند روش تجربی خودم را در طی این دو ماه برای رفع مشکل کند خوانی این دانش آموز به کار گرفتم ولی متاسفانه نتیجه ی قابل قبولی حاصل نشد و مشکل خواندن دانش آموز همچنان باقی بود و به وسطه ی همین مشکل احساس می کردم که حمید نسبت به گذشته علاقه و اشتیاق کمتری برای حضور در کلا س و انجام فعلیت های درسی در مدرسه از خودشان نشان می دهد و نتایج ارزشیابی های مستمر او در سایر دروس نیز به شدت افت کرده بود و بسیاری از مواقع هم از خواندن متن دروس خوداری می کرد وبه نوعی سعی می کرد بهانه ایی بیاورد که درس نخواند . این روند به شدت من را دچار نگرانی کرده بود سرانجام تصمیم گرفتم به هر روشی که شده است مشکل این دانش آموز را حل نمایم .

 

نتیجه گیری : 

 

به این ترتیب در مدت 2 هفته دانش آموز با  دو نوع تمرین عبارت خوانی کتاب ها ی درسی وغیر درسی را فرا گرفت و به تبع آن میزان درک مطلب دانش آموز از متن افزایش یافت و نمرات دانش آموز در تمام دروس به نحو چشم گیری بالا رفت او هر هفته  2 جلد  کتا ب از کتابخانه مدرسه به امانت می گیرد  وآن ها را می خواند و در فعالیت های گروهی و مشارکتی در کلاس بسیار فعال است و از تعامل با هم کلاسان خود بیشتر لذت می برد وبه کلاس و مدرسه بسیار علاقه مند شده است و از تلاشهای خود احساس رضایت می کند و تکلیف خارج از کلاس را بامیل و رغبت انجام می دهد .

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان