سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع: مشق شب را شیرین کنیم. 

محقق: نرگس نزاریان 

مقدمه وبیان مسئله:

دختر ما یک روز عصر با چندین سوال که قرار بود به عنوان تکلیف درسی پاسخ دهد پیش ما امد زمانی که هیچ یک از ما نتوانستیم در پاسخ سوالها به او کمک کنیم خواستیم که نگاهی به کتاب درسی اش بیندازیم معلوم شد که او می توانست پاسخ کلیه سوالها را در فصل مربوطه پیدا کند وقتی از فرزندمان در این مورد سوال کردیم او شانه هایش را بالا انداخت و گفت معلم مان گفت که به سوالها پاسخ دهیم او  نگفت که باید کتاب را هم بخوانیم. پسر و دختر ما شاگردان بسیار خوبی هستند اما آنها هم بچه هایی عادی اند و همه بچه ها از انجام تکلیف درسی سرباز می زنند. بله تکلیف درسی هم یک مسئله مهم است به همین دلیل هم فرزندانتان آن را انجام می دهند. سوال اینجاست که چگونه می توان آن را بدون  دردسر انجام داد یعنی بدون دردسر برای شما و فرزندانتان.

متاسفانه تصور می شود تکلیف درسی چیزی است که معلم ها تکلیف می کنند بچه ها انجام می دهند و والدین تحمل می کنند . ما والدین در بهترین حالت تکلیف درسی را لازم و مسلم فرض می کنیم و بدترین برداشت آن است که آن را مایه جبهه گیری ها و کشمکش های شبانه ای تلقی کنیم که با گریه خاتمه می یابند. چرا تکلیف درسی به صورت چنین معضلی برای والدین و فرزندان درآمده است مشکل اینجاست که والدین به اهمیت تکلیف درسی پی برده اند ولی نمی دانند که هرگاه انجام تکلیف درسی برای فرزندانشان به صورت معضل درآید با آنها چگونه رفتار کنند وقتی شما موارد زیر را بشنوید چه می کنید؟

من اول می روم بیرون و کمی بازی می کنم و بعد تکالیفم را انجام خواهم داد.

در مورد تکالیف فردا شما باید به من کمک کنید

اگر تلویزیون خاموش باشد نمی توانم تکالیفم را انجام دهم

سالهای سال ما معلمین را یاری می کردیم تا به شاگردان کمک کنند که دانش آموزان مسئول تری بشوند حالا برنامه ای را تهیه کرده ایم که با استفاده از آن بیش از نیم میلیون معلم به شاگردان کمک می کنند تا بهترین رفتارها را در کلاس انتخاب نمایند. اگر فکر می کنید که از جانب شما هم باید کوشش به عمل آید درست فهمیده اید در هر حال تکلیف درسی مستلزم صرف وقت و کوشش شما است و اگر قرار است وقت شما در این زمینه گرفته شود بهتر نیست این امر تجربه مثبتی برای هم شما و هم فرزندانتان باشد؟

نتیجه گیری و پیشنهادات:

بعضی مواقع حتی کلماتی هم که با دقت کامل انتخاب شوند می توانند کافی باشند صرفنظر از این که چگونه سعی کرده اید با تحسین به فرزندتان انگیزه دهید یا تا چه حد قاطعانه ارتباط برقرار کرده اید به هر صورت کار شما موثر واقع نشده است و فرزندتان هنوز هم تکالیف درسی اش را انجام نمی دهد اکنون باید از گفتارتان با عمل پشتیباتی کنید حالا وقتی است که باید مثل یک پدر و مادر قدرتمند با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید که هیچ کار دیگر او نباید بر انجام تکلیف درسی اش پیش بگیرد اول از همه به موقعیت خودتان به طور واقع بینانه نگاه کنید شما نمی توانید فرزندتان را مجبور کنید که تکالیف درسی اش را انجام دهد شما نمی توانید او را وادار کنید که یک قصل فلان کتاب درسی را بخواند. فرزندتان باید این کارها را خودش انجام دهد اما شما هم می توانید کارهایی را انجام دهید بخاطر داشته باشید که تکلیف درسی به بچه ها می آموزد که مسئول عملکرد خودشان باشند اگر فرزندتان تا حالا این پیام را در نیافته است شما باید آن را برایش روشن تر کنید شما باید مسئولیت را درست در جای خودش یعنی درست روی شانه های فرزندانتان قرار دهید شما می خواهید به او حق انتخاب بدهید حق انتخاب او بدین صورت است که یا فرزندتان مسئولیت انجام کامل و به موقع تکالیف خود را قبول می کند تا این که ترجیح می دهد تمام امتیازات خود را تا پایان انجام تکالیف درسی به تعویق بیندازد به عبارت دیگر فرزند شما تصمیم می گیرد که تا پایان انجام تکلیف درسی پشت میزش بنشیند حتی اگر این کار تمام شب هم طول بکشد و باز هم انتخاب اوست تفاوت را ملاحظه می کنید؟ به عوض آنکه به فرزندتان بگویید چه بکند او را مسئول اعمال خود و نتایج حاصل از آن می کنید اگر فرزندتان عدم انجام تکلیف درسی را انتخاب کرد بسیار خوب او چشم پوشی از امتیازات را هم انتخاب کرده است.  

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان