سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی


 

موضوع : ریاضی در زندگی واقعی

محقق : معصومه مرادی-85-86

مقدمه

آموزش و پرورش جدید باید به فرد بیاموزد که اطلاعات را چگونه طبقه بندی کند و یا طبقه بندی مجدد نماید، صحت آنها را بسنجد، چگونه و هرگاه لازم شد مقولات خویش را تغییر بدهد، چگونه از امر عینی به امر مجرد  و بر عکس رجعت نماید، چگونه مسائل را از جهت تازه ای بنگرد و چگونه به خود بیاموزاند.

برای رسیدن به هدف گسترش توانایی ریاضی دانش آموزان، نیازمند ایجاد برنامه ی درسی خلاق و محیطی هستیم که در آن یاددهی  یادگیری باید تحقق یابد؛ به طوری که نسبت به عرف رایج، بسیار متفاوت تر باشد.

بیان مساله

وقتی در دفتر مدرسه برنامه کلاسی را تنظیم می کنند در بسیاری موارد ریاضی را در زنگ اول قرار می دهند چون عده ای بر این باورند که بچه ها در ساعت اول، آمادگی بیشتری برای یادگیری دارند. اغلب بسیاری از ما معلمان وقتی ریاضی را درس دادیم تمرینات کتابرا به عنوان مشق شب تعیین می کنیم. هنوز یک ماهی به امتحانات نوبت اول مانده بود که با مرور کتاب ریاضی احساس کردم دانش آموزان بسیاری از مطالب را فراموش کرده و تعداد کمی قادر به پاسخگویی هستند. به بررسی علت پرداختم قبلا فکر می کردم که چند روز مانده به امتحان با مرور کردن، دروس یادآوری شده و مشکلی در یادگیری نخواهد بود اما این کار می بایست قبل از هر آزمونی انجام شود تا دانش آموز بتواند موفق شود . با خود اندیشیدم چگونه می توان راهی را برگزید که دانش آموز همیشه مشغول مرور و تمرین مطالب باشد که همین امر بهانه ای برای انجام پژوهش در عمل شود.

 

نتیجه گیری

در آموزش ریاضی باید سعی کنیم از پوسته خارج و تاحد ممکن به عمق مفاهیم نزدیک شویم. آموزش ریاضی مانند لایه های مختلف پیاز است. با برداشتن هر لایه، بیشتر به عمق نزدیک می شویم اغلب دانش آموزان ما در سطح تکنیک ها، قاعده ها عملیات و محاسبات متوقف می شوند. موارد ذیل حاصل نتایجی است که من از اجرای این روش به آن رسیدم:

-        تکالیف ریاضی علاقه و تفکر دانش آموزان را بیشتر به محیط جلب می کرد

-         فرصت هائی به منظور تعمیق و فهم بیشتر دانش آموزان از مطالب ریاضی و کاربرد آن در زندگی به وجود آمد.

-         باعث هماهنگ شدن تدریس کلاسی به روش هائی که تحقیق و رشد ایده های ریاضی را ارتقاء دهد شد.

-         استفاده از فن آوری و ابزار دیگر به منظور کمک به دانش آموزان را بهبود بخشد

-         توجه به کارهای فردی ، گروهی بیشتر شد.

و من نیز دریافتم که برای آموزش پایدار ، مشارکت دانش آموزان اولین گزینه است و ارتباط آموزش و محیط باید بیشتر شود.

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان