سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع : رفع مشکلات بد خطی دانش آموزان در دوران ابتدایی  

محقق : مریم نامداری - 86

مقدمه

ما معلمین هنگام آموزش و تدریس به مشکلات و کوره راههایی بر می خوریم، چاره ای جز پژوهش و پیدا کردن یک راه حل نداریم .

آموزش و تدریس زمانی موفقیت آمیز است که مطالعه و پژوهش بر آن انجام گرفته باشد. زیرا پژوهش راهها و شیوه های نوبتی بر خلق خواهد کرد و مشکلات و موانع را بر سر راه آموزش و پرورش بر خواهد داشت و ما را از بن بست نجات خواهد داد.

  بیان مسئله

آنچه در دوران تدریسم به آن برخورد کردم، شیوه نوشتن و بدخطی دانش آموزان ابتدایی بود. احساس کردم، بدخطی دانش آموزان راهنمایی، دبیرستان و حتی دانشجویان، ریشه در دوران ابتدایی آنها دارد که به خط دانش آموزان توجه جدی نشده و مورد آموزش قرار نگرفته .

کلاس ما که پایه دوم بودند. جز یکی دو نفر، بقیه (دانش آموزان) به خط کج و معوج می نوشتند. چنین موضوعی باعث شد، به دنبال راه حلی بگردم. برای این منظور به مطالعه پژوهش پرداختم. راهی را باید انتخاب می کردم، باید هم ساده و هم در کمترین زمان ممکن آموزش داده شود و در حد توان و استعداد دانش آموزان باشد. از طرفی زبان و خط فارسی که یکی از زیباترین خطها، در جهان است باید به زیبایی نوشتن آن توجه شود و نباید هر کسی به هر شکلی که مایل است، آنرا بنگارد.

 

 

نتیجه گیری

علاقمندی و پشتکار دانش آموزان، بسیار امیدوار کننده بود و با شور و ذوق زیادی سعی می کردند هر روز بیشتر از روز قبل بنویسند. آنها خود تلاش و سعی در بهبود خط خود می کردند، انگار گم شده ی خود را پیدا کرده بودند. از طرفی اولیاء آنها بسیار اظهار رضایت می کردند به گفته خود دانش آموزان، افراد فامیل و آشنایان با دیدن خط شان، آنها را تحسین می کردند مدیر مدرسع با دیدن املای ترم دوم دانش آموزان، بسیار شگفت زده شد و حتی برای آنها تقدیر نامه تهیه کرد.

با توجه به واکنشهای مثبت و دلایل موجود، روند کار را موفقیت آمیز دیدم و به این نتیجه رسیدم باید آموزش خط در همان دوران ابتدایی شروع شود و چون دانش آموزان (ابتدایی) هم توانایی و هم استعداد آن را دارند که خط فارسی را زیبا و صحیح بنویسند و مشکل بدخطی دانش آموزان از همان دوران ابتدایی حل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان