سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی


 

به نام خدا

موضوع : تاثیر شعر، داستان و بازی در افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه دوم دبستان شاهد دختران به درس قرآن  

محقق : کبری اعظمی نژاد  85-86

مقدمه

هر فرد مسلمان علاقه دارد فرزندش بتواند قرآن را صحیح و زیبا بخواند و به کمک درک معنی آیات آن با انوار الهی این کتاب مبین آشنا شود و راه مستقیم و میزان حق و باطل را در زندگی از سرچشمه ی اصلی آن دریافت نماید.

بیان مساله

تا سال تحصیلی 77-78 آموزش قرآن در مدارس از پایه سوم ابتدایی آغاز می شد. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، در دو مرحله برای دانش آموزان ابتدایی کتاب اموزش قرآن تدوین شد. با این که در مرحله دوم کتاب ها با کیفیت بهتر و تمرین های بیشتر و متنوع تری همراه بود، ولی باز هم بیش تر دانش آموزان قادر به روخوانی قران نشدند، زیرا همان عواملی که در مرحله ی قبل موجب عدم موفقیت بود بار دیگر تکرار شد و ناخواسته اموزش به همان مسیر قبلی افتاد

برخی از عوامل عدم موفقیت عبارت بود از:

1-    آموزش قرآن بدون توجه به آموزش فارسی اغاز می شد و از توانایی ها و مهارت های قبلی دانش آموزان در درس فارسی ، استفاده نمی شد.

2-    آموزش روخوانی قرآن که مبنای آن ترکیب صامت و مصوت های فارسی است، بیش از حد طول می کشید و این کار موجب کاهش علاقه و از دست دادن انگیزه ی یادگیری در دانش آموزان می گردید.

3-    برای ایجاد توانایی لازم در معلمان دوره ابتدایی جهت آموزش قرآن، اقدامات مناسب مانند دوره های مفید تربیت معلم و ضمن خدمت و تهیه ی کتاب های راهنمای معلم انجام نشده بود.

4-    به جای استفاده از خط ساده ی آموزشی و نزدیک به خط فارسی و رعایت اصل از ساده به شکل از همان آغاز از رسم الخط شبیه خط قرآن های رایج استفاده می شد که آغاز آموزش را پیچیده و مشکل می کرد.

اما با شروع آموزش قرآن از پایه ی اول ابتدایی از سال تحصیلی 77-78 به بعد عمده ی این مشکلات برطرف شد اما بنده به عنوان آموزگار پایه دوم که ادامه ی کار آموزگاران پایه ی اول را بر عهده داشتم . وقتی از ابتدای سال تحصیلی با دانش آموزان پایه ی اول ( وردی دوم) مواجه می شدم و سنجش آغازین را انجام می دادم از وضعیت موجود رضایت نداشتم زیرا که حدودا نیمی از دانش آموزان در خواندن کلمات و عبارت های بسیار ساده ی قرآنی و حتی ترکیب امت ها و مصوت ها دچار مشکل بودند لذا با خود اندیشیدم که چه تمهیدات و کارهایی باید انجام داد تا دانش آموزان کلاس دوم بتوانند با قرآن، این کتاب آسمانی الفت و انس بیشتر پیدا کنند و بتوانند در حد انتظاری که از انان می رود کلمات و جملات آن را بخش خوانی و سپس روان خوانی نمایند.

نتیجه گیری

از آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت که با اجرای این روش ها:

1.      انس با قرآن ، محصول علاقه و ارتباط دانش آموزان با قرآن به تدریج حاصل شد.

  1. آموزش قرآن با این روش موجب جذابی و شاداب شدن ساعات درس قرآن گردید.
  2. خود پنداره ی دانش آموزان درباره ی یادگیری قرآن دگرگون شد و دانش آموزان به خودباوری رسیدند.
  3. والدین از چگونگی پیشرفت فرزندانشان در درس قرآن رضایت بیش از پیش پیدا کردند.
  4. علاوه بر دانش آموزان معلمان نیز با تجربه های جدید آشنا شدند.
  5. استفاده از نرم افزار تهیه شده در این طرح به اطلاعات علمی و شغلی معلمان افزود.

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان