سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

موضوع:

محقق: لیلا عبدی

مقدمه

سه دهه ی پیش درمان برتر کودکان دارای دشواری های رفتاری ماهیتی روانپزشکی داشت: از آن زمان به بعد تاکید و مسئولیت از دوش متخصصان بهداشت روانی برداشته شده و به عهده ی کارکنان آموزشی سپرده شده است. عوامل گوناگونی در این تغییر نقش داشته است. اولا ، تعداد کمی از کودکان نیازمند به کمک را می توان به وسیله ی روان پزشکان، روان شناسان و مددکاران احتمالی که تعدادشان محدود نیز هست. درمان نمود.

بیان مساله

چندین سال است که در مدارس استثنایی مشغول به خدمت هستم. متاسفانه کودکان و دانش آموزان استثنایی علاوه بر مشکلات تحصیلی و یادگیری با مشکلات رفتاری زیادی درگیر هستند وجود مشکلات رفتاری این کودکان اختلال های زیادی در کلاس ، مدرسه و حتی گاها در احتماع پدید می آورد. اما با تشخیص به موقع ارجاع و درمان تا حدودی می توان از تاثیرات منفی رفتارهای نامطلوب کاست.

امسال معلم پایه ی آمادگی شدم. در بین دانش آموزان کلاس، سارا رفتارهای عجیبی از خود نشان می داد. هر روز شکایت های متعددی از سارا می شد.

در دو هفته ی اول سال تحصیلی که سارا را مورد مشاهده قرار دادم شکایت های معاون ، راننده سرویس و دیگر دانش آموزان به مواردی در رفتار سارا پی بردم که این رفتارها عبارت بودن از:

1-    آزار کتک کاری و گاز گرفتن اطرافیان توسط سارا

2-    دور انداختن وسایل و خوراکی های همکلاس ها

3-    بردن وسایل کلاس به منزل

4-    سرپیچی و تمرد از معاون و والدین خود

5-    عدم توانایی در هماهنگی خود با محیط و افراد دوروبر

6-    بی تفاوتی و کناره گیری از دوستان

 

 

نتیجه گیری

در چند هدف اصلی، آموزش علم افزایش دادن دانش ها، مهارت ها و توانایی های تازه است اما کاهش و حذف رفتار و اخلاق ناپسند یادگیرندگان نیز از جمله وظایف مهم معلمان و پرورشکاران به حساب می آید.

رفتارهای نامطلوب دانش آموزان را از راههای زیادی می توان کاهش داد. اما روشی موفق است که ترکیبی از چند روش اصولی به همراه تقویت کننده های مناسب و با توجه به شرایط و نیاز کودک باشد و اجرای موفق برنامه ها به همکاری یکسان عمل کردن اطرافیان بستگی دارد.

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان