سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی


 

به نام خدا

موضوع : چگونه می توان حواس پرتی دانش آموزان پایه پنجم را با ساخت و استفاده از یک تابلوی وایت برد ساده از بین برد و بر یادگیری آنها افزود؟ 

محقق : فواد حسامی  85-86

مقدمه

آموزگاران طی سال های آموزش و فعالیت در کلاس صاحب تجربه های باارزشی می شوند. در طول سالیان تدریس و تلاش همواره سعی کرده اند مشکلات سد راه آموزش و یادگیری را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن ها راه چاره ای پیدا کنند. آموزگاران زحمتکش و فعال برای برطرف کردن این موانع، از تجربه ها و معلومات خود و همکاران و همچنین از مطالعه ی منابع غنی که نتیجه ی تجربه ی گذشتگان می باشد استفاده می کنند . بسیاری از مشکلات و موانع بازحمت ، صبر و حوصله ی آن ها در کلاس برطرف می شود. اما بعضی از موانع یادگیری و آموزش همواره در کلاس وجود داشته و موجب ناراحتی آموزگاران و عدم موفقیت جریان یاد دهی یادگیری می شوند.

بیان مساله

من در دبستان شاهد پسران از مدارس، آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان سنندج به عنوان آموزگار مشغول انجام وظیفه هستم . این دبستان دارای 11 کلاس آموزشی از پایه اول تا پنجم می باشد. اداره ی یکی از دو کلاس پایه پنجم در سال تحصیلی 86/85 به من محول گردیده است. کلاس من تقریبا بزرگ ودارای 30 نفر جمعیت دانش آموزی می باشد. همچنین مدرسه ی ما جزو مدارس مجری طرح تبدیل کلاس به مدرسه می باشد، به همین دلیل کلیه ی وسایل و امکانات آموزشی مورد نیاز در کلاس آماده و برای استفاده موجود می باشد. دانش آموزان نیز با توجه به تفاوت های فردی، از نظر یادگیری در یک سطح نیستند مدیر و معاونین مدرسه نیز توجه خاصی به پیشرفت مسائل آموزشی دارند. در چنین کلاس و مدرسه ای شرایط لازم برای تدریس و جریان یاددهی  یادگیری به خوبی فراهم است، به شرطی که بتوان برای بعضی از مشکلات موجود راه حلی پیدا کرد. در طول سالیان تدریس همواره سعی کرده ام برای موانع آموزش و یادگیری کلاسم راه حل مناسبی پیدا کنم. اکثر مشکلات را تا حدود قابل توجه ای کم و یا از بین می بردم . اما مشکلی همواره در کلاس من کم و بیش وجود داشته است و آن موردی است که در مقدمه نیز به آن اشاره کردم ، یعنی عدم توجه و حواس پرتی بعضی از دانش آموزان در هنگام تدریس و انجام فعالیت ها.  

 

نتیجه گیری

آموزش فعال و خلاق در کلاس، متضمن به کارگیری تمامی جنبه های هنری برای برانگیختن هوش و ذوق و استعداد به منزله روش هایی برای تدریس و پردازش می باشد. روش رایج و خسته کننده سمعی و گاه بصری آموزش در کلاس های سنتی جای خود را به روش هایی می دهد که سطح کیفی آن ها به واسطه فعال سازی پنج گانه ارتقاء می یابد. یافته های پژوهشی پیرامون سبک های یادگیری نشان داده است که دانش آموزان ضعیف از حرکات بدنی خود بهره گرفته و در کلاس به جنبش تحرک نیاز دارند. در کلاس درس با شیوه آموزش فعال، این نیازها تشخیص داده شده و برطرف می گردند.

با توجه به چنین دیدگاهی در مورد درگیر بودن حواس پنجگانه در آموزش فعال، بعد از شناخت مشکل سعی نمودم موضوع اقدام پژوهی خود را به گونه ای انتخاب کنم که بتوانم با فعال کردن حواس دانش آموزان، یادگیری را در آن ها متحول کنم. لذا بعد از مشخص کردن عنوان پژوهش و توصیف وضعیت موجود، مشکل اساسی بعضی از دانش آموزان کلاس یعنی عدم توجه و حواس پرتی در هنگام تدریس و در نتیجه عدم یادگیری، مد نظر قرار گرفت. ابتدا در این مورد با همکاران مدرسه بحث و تبادل نظر کردم، از تجربه و اطلاعات آنها در این خصوص استفاده کردم. بعد از بررسی و نتیجه گیری بحث ها راه های مدنظر و پیشنهادی را انتخاب و اجرا می کردم . مناسب ترین راه یعنی ساخت تابلوی وایت برد کوچک به دلایل ذکر شده، به اجرا درآمد. در مدت اجرا با نظارت کامل و بررسی و دقت در تغییر و نتایج به دست آمده، منوجه شدم که مشکل برطرف شده و یادگیری افزایش یافته است. نظر همکاران مدرسه را جویا شدم . با توجه به تشویق آنها و نتایج به دست آمده از ارزشیابی ها، مصمم شدم اجرای طرح را برای رسیدن به یادگیری پایدار، ادامه دهم.

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان