سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع : با چه روش هایی می توان تعارض بین دانش آموزان سال اول را کاهش و روابط انسانی را جایگزین کرد؟

محقق : سید جمال احمدی- 86

مقدمه

روابط انسانی یکی از موهبت های الهی است که بعنوان نیاز در وجود انسان قرار داده شده تا انسانها بتوانند یکدیگر را درک کنند و در کنار هم زندگی کنند. سلامت و تعادل انسان تا حدودی به رفتار و روابط او با دیکران و بر عکس ارتباط دارد.

بیان مساله

 مسئله این است مدرسه ما که در روستا قرار دارد دانش آموزان پایه اول خیلی شلوغ و جنگجو هستند و با هم تفاهم ندارند و همیشه در تعارض هستند اغلب آنها شلوغ و پر سروصدا و بی توجه نسبت به هم و بی تفاوت نسبت به مسائل و اموال و اثاثیه مدرسه و نسبت به کادر خدماتی و حتی همکاران نیز بی توجه هستند برنامه هفتگی سر کلاس خود را خط می اندازند و پاره می کنند. مدام پشت سرهم حرف می زنند از همدیگر بدگویی و نسبت به هم زیاد دهنکجی و اهانت می کنند رفتارها و اعمال زشت گذشته همدیگر و خانواده را بازگو می کنند آرام و قرار ندارند بخاطر یک توپ یا یک حرف کوچک یا یک حرکت اشتباهی و جزئی یکی از دانش آموزان و ... کار به جنگ و دعوا و خشونت کشیده می شود و حرفهای چرت و پرت و اهانت آمیز به همدیگر می گویند و گاهی حرف های غیر اصولی و غیر اخلاقی، نسبت به همدیگر و نسبت به معلمین بدبین هستند عادات منفی آنها زیاد و بدون کسب اجازه و بدون ملاحظه حرف معلم و بزرگتر ها را قطع می کنند و رفتارهای نسنجیده دارند و نسبت به درس و مسائل آموزشی و پرورشی بی توجه می باشند دو نفر از همکاران در مقایسه دانش آموزان این کلاس با دو کلاس دیگر رضایت نداشتند عملکرد آنها نسبت به سایر کلاسها منفی و مورد سوال بوده و هست که چرا باید اینطور باشد؟ پس اینجانب دوست دارم روشن شود که چه عاملی در این برهه از زمان باعث این کار شده است؟ آیا در عصر اتم که همه انسانها و همه جوامع باید بطور مسالمت آمیز در کنار هم باشند و اصولا یکی از اهداف آموزش و پرورش نیز با هم زیستن است چرا دانش آموزان این کلاس باید به این صورت فکر کنند؟ در حالی که آنها و اجتماع انها با شهر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارند؟ و امکانات خوبی هم دارند ولی از لحاظ برخورد و روابط انسانی وضع خوبی ندارند و همیشه مورد اعتراض سایر دانش آموزان و همکاران هستند.

نتیجه گیری

رفتار دانش آموزان این کلاس برای من عجیب و غیر واقعی بود پس آنها را مورد مطالعه و تحقیق قرار دادم و نتیجه گرفتم که عوامل زیادی موجب شده رفتار آنها به اینصورت شکل بگیرد و حرکات آنها عجیب جلوه کند مانند:

1-    عدم وجود مراکز مشاوره برای جوانان و نوجوانان و نداشتن فرهنگ مراجعه به مشاوره

2-     تهاجم فرهنگی بیگانگان و ترویج فرهنگ غربی از طریق نمایش جاذبه های جنسی و وسایل ارتباطی مختلف

3-     عدم مراقبتهای نظارتی و اخلاقی توسط اولیاء و آشنایان

4-     ضعف باورهای دینی و اعتقادات دینی و اخلاقی و نداشتن توجه کافی به خداوند

5-     فقر مالی و بی سوادی اولیاء و تحقیر و سرزنش زیاد و بی توجهی یا کم توجهی معلمان ابتدایی در اینمورد پس در صورتی که شوراهای مختلف مدرسه در اینمورد فعال شوند و با کمک هم نسبت به توجیه اولیاء و دانش آموزان لقدام نمایند.

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

به نام خدا

موضوع : چگونه دانش آموزان روستایی را به تحصیل در مدارس راهنمایی شبانه روزی روستایی علاقمند سازیم؟

محقق: جلال صفری

بیان مساله:

من سالهاست در مدارس راهنمایی شبانه روزی پسرانه کردستان چندین روستا و منطقه با دانش آموزان روستایی و محروم تدریس داشتم ، اما همیشه از وضعیت روحی و بی علاقگی آنها در محیط آموزشگاه و خوابگاه نگران بودم و همیشه چند سوالی مرا به فکر می انداخت که با همکارانم مشورت کنم و علت را بیابم.

1-    چرا دانش آموز محیط خوابگاه را زندان می داند و بی علاقه و مضطرب است و احساس تنهایی و آرامش ندارد.

2-    چرا در روستای خودش دانش آموزی مستعد و با هوش بوده اکنون دچار افت تحصیلی و روحی شده است؟

3-    چرا به هر چیز بدبین ( به معلم به مکان به خوابگاه به غذا به درس و به دوستانش ) چرا رنج می کشد و چراهای دیگر؟

بنده وادار شدم که علت را بیابم و راه حل پیشنهاد کنم.

نتیجه گیری:

از رفتارها و حرکات دانش آموزان متوجه تغییر و تحول شدم و خداوند را شکر و سپاس گفتم که تغییرات کمی و کیفی بوجود آمده و از اظهار نظرهای دانش آموزان و همکاران متوجه چند مورد مهم شدم.

1-  انتخاب و تعیین مدیر و معاون و دبیرانی علاقمند و دلسوز و صمیمی و خوشبرخورد و عاطفی و آگاه به روان شناسی کودکان

2-  همت آموزش و پرورش در ایجاد فضای شاد و جالب از نظر روحی و ورزشی علمی سالم و مطمئن و از نظر فیزیکی استاندارد و قابل زندگی کردن و دارای امکانات رفاهی، آموزشی؛ تربیتی، پرورشی و بهداشتی

3-  گزینش کادر خدماتی و آموزشی مجرب و توانمند برای مدارس شبانه روزی که دانش آموزان را قلبا فرزندان خود بدانند و در فکر رشد و بالندگی آنها همانند فرزندان خود تلاش کنند.

4-  نظارت مسئولان دلسوز از این مدارس وتلاش در رفع مشکلات و نگرانیها و هزینه کردن درست و مناسب و بجا در پیشرفت امور تحصیلی

5-    دقت در تنوع غذایی و اردوها و اوقات فراغت دانش آموزان و ایجاد سرگرمی های مفید علمی آموزشی .

6-  تلاش همه جانبه از سوی کادر مدرسه جهت رضایت و جلب آنها به مدرسه با رضایت کامل یعنی هرکس در پیشه خود احساس مسئولیت و وظیفه نماید تا کارها به خوبی پیش برود از اتلاف وقت جلوگیری می شود .

7-  ای کاش این شعار در تمامی مدارس تحقق می یافت که بچه ها هم دوست داشتند جمعه ها هم در مدرسه می ماندند و مدرسه را برای آنها جالب شاداب جذاب بود.

8-  باید معلمانی دلسوز تحمل پذیر و صادق سخن و دوست رفتار در این مدارس گزینش شوند زیرا معلم باید خواهان رشد و پیشرفت دانش آموز باشد و شیوه تدریش او لطافت پاکی و روحیه آرامش کلاس و محیط گردد.

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

موضوع: تاثیر و روش تشویق در دانش آموزان دوره ی راهنمایی

محقق : احیا شکری

 

مقدمه :

یکی از روشهای بسیارموثر در تربیت ، تشویق کارهای خوب دانش آموزان است . هر انسانی طبعا خودش را دوست داشته و میل دارد شخصیت خود را کامل تر کند و دیگران به شخصیت وجودی او پی ببرند و از او قدر دانی و از کارهای خوب او تشکر نمایند ، اگر مورد تحسین قرار گرفت هر چه بیشتر به خوبی متمایل می گردد . شکی نیست که اولیا و مربیان چیزی جز خیر و صلاح و سلامت نمی خواهند ولی او آن را درک نمی کند . بدیننظر محرکی چون تشویق برای به حرکت در آوردن او به

سوی هدف مورد نظراست  .

توضیح مساله :

آنچه موجب شد که در مورد آن بنویسم و در این زمینه تحقیق کنم این بود که وقتی در سال تحصیلی  85/84به موجب ابلاغ تعیی شده به مدرسه ی راهنمایی شرافت رفتم و از نزدیک با دانش آموزان و متوجه عملکرد آنها شدم بعد از گذشت دو ماه دو مسئله بسیار مرا  متعجب و حیران کرده بود که می توانم اعتراف کنم که در طی 23 سال خدمت آموزشی با چنین مواردی مواجه وب خورد نکرده بودم .

1 . شاوغی و بی انضباطی بیش از حد رکثر دانش آموزان در دوره ی سال اول راهنمایی .

2 . عدم توجهو داشتن  انگیزه ی درس خواندن .

 

نتیجه کیری :

پس از گذشت چند ماه عملکرد بسیار خوبی در پاسخ به سوالات مطرح شده در حیطه ی شناختی توسط دانش آموزان   دیده می شد ونه تنها دانش آموزان از این کار لذت می برند بلکه خودم نیز تا حدودی اعتماد به نفسم زیاد شده بود  . وقتی نحوهی درس خواندن دانش آموزان را با سه ماه قبل مقایسه می کردم احساس لذت و خوشحالی می کردم و به و ضوح تاثیر  این راه حل جدید در عملکرد دیده می شد .

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان


 

نام محقق: ثریا مقنی اصفهانی از راهنمایی آمنه

موضوع:

انفجار دانش در علوم وفناوری و توسعه آن به کلیه شئون زندگی انسان و از جمله به حوزه تعلیم و تربیت موجب شده که نظام های آموزشی نیز در فناوری های جدید برای توسعه اشکال جدید آموزشی مانند آموزش باز و آموزش مجازی استفاده کنند . به علاوه ورود رایانه ها به نظام آموزش، یادگیری را تحت تاثیر قرار داده است.

طر ح مساله

13 سال با کلاس هایی مواجه بودم که فقط می توانستم وارد انها شوم و مطالبی را یا با استفاده از نقشه یا به صورت سخنرانی برای دانش آموزان توضیح دهم و این رانیز درک می کردم که از 30 نفر دانش آموز ممکن بود فقط چند نفری حواسشان به کلاس باشد و گوش دهند چون کاملا مشخص بود با خمیازه هایی که یکی پس از دیگری آغاز می شد و یا با ورقه هایی که جلو دستشان می گذاشتند و آن را خط خطی میکردند می توانستم این را بفهمم که کلاس اصلا برایش جالب نبود و درک بعضی از مطالب بسیار برایشان مشکل بود این بود که تصمیم گرفتم تا جایی که می توانم تنوعی را در کلاس ایجاد نمایم.اما بهتر بود که مسئله را با خود دانش آموزان در میان بگذارم بنابراین مسئله را با نماینده تمام پایه ها مطرح کردم به این شکل که : آیا اگر ما یک کلاس جداگانه (تخصصی) برای علوم اجتماعی داشته باشیم جذابیت درس بیشتر خواهد شدیا نه؟

ابتدا در مورد این سوال فکر کنید و بعد با مشورت با هم کلاسی هایتان جواب را به من بدهید و سپس با مدیر مدرسه نیز صحبت کردم و او از من فرصت خواست.

خلاصه در نیمه دوم آبان ماه مدیر گفت که با تخصصی کردن کلاس ها موافق است و دانش آموزان نیز نظر موافق داشتند.

نتیجه گیری:

پس از گذشت یکسال دانش آموزان من دیگر مانند سال های قبل غیر فعال نبودند بلکه با دید باز به مسائل نگاه می کردند و درس علوم اجتماعی نیز دیگر حفظ کردن یک سری مفاهیم مستقل و اسامی اشخاص و جاها و مکان ها نبود بلکه دانش آموزان کاملا در کلاس ملموس با واقعیت های تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی برخورد کردند ودر حد خود آنها را درک کردند. پس می توان چنین نتیجه را خلاصه کرد: با استفاده از جذابیت و تخصصی کردن کلاس روح تازه ای به کلاس علوم اجتماعی بخشیدم

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان
ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان
ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

به تاخیر انداختن کار ، مرگبار ترین نوع انجام ندادن کار است . (سریل فورث )


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

کسی که حرف می زند می کارد و آنکه گوش می دهد درو می کند. (مثل آرژانتینی)


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

استعداد در فضای آرام رشد میکند و شخصیت در جریان کامل زندگی . ( گوته )


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

من باور دارم …

که دو نفر ممکن است دقیقاً به یک چیز نگاه کنند و دو چیز کاملاً متفاوت را ببینند.

من باور دارم …
که صرفنظر از این که چقدر دلمان شکسته باشد دنیا به خاطر غم و غصه ما از حرکت باز نخواهد ایستاد.

من باور دارم …
که زندگى ما ممکن است ظرف تنها چند ساعت توسط کسانى که حتى آن‌ها را نمى‌شناسیم تغییر یابد.

من باور دارم …
که گواهى‌نامه‌ها و تقدیرنامه‌هایى که بر روى دیوار نصب شده‌اند براى ما احترام و منزلت به ارمغان نخواهند آورد.

من باور دارم …
که کسانى که بیشتر از همه دوستشان دارم خیلى زود از دستم گرفته خواهند شد.

من باور دارم …
« شادترین مردم لزوماً کسى که بهترین چیزها را دارد نیست
بلکه کسى است که از چیزهایى که دارد بهترین استفاده را مى‌کند. »


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان
<   <<   6   7   8   9      >