سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر و خلاقیت - مهارتهای زندگی

به نام خدا

موضوع: مشق شب را شیرین کنیم. 

محقق: نرگس نزاریان 

مقدمه وبیان مسئله:

دختر ما یک روز عصر با چندین سوال که قرار بود به عنوان تکلیف درسی پاسخ دهد پیش ما امد زمانی که هیچ یک از ما نتوانستیم در پاسخ سوالها به او کمک کنیم خواستیم که نگاهی به کتاب درسی اش بیندازیم معلوم شد که او می توانست پاسخ کلیه سوالها را در فصل مربوطه پیدا کند وقتی از فرزندمان در این مورد سوال کردیم او شانه هایش را بالا انداخت و گفت معلم مان گفت که به سوالها پاسخ دهیم او  نگفت که باید کتاب را هم بخوانیم. پسر و دختر ما شاگردان بسیار خوبی هستند اما آنها هم بچه هایی عادی اند و همه بچه ها از انجام تکلیف درسی سرباز می زنند. بله تکلیف درسی هم یک مسئله مهم است به همین دلیل هم فرزندانتان آن را انجام می دهند. سوال اینجاست که چگونه می توان آن را بدون  دردسر انجام داد یعنی بدون دردسر برای شما و فرزندانتان.

متاسفانه تصور می شود تکلیف درسی چیزی است که معلم ها تکلیف می کنند بچه ها انجام می دهند و والدین تحمل می کنند . ما والدین در بهترین حالت تکلیف درسی را لازم و مسلم فرض می کنیم و بدترین برداشت آن است که آن را مایه جبهه گیری ها و کشمکش های شبانه ای تلقی کنیم که با گریه خاتمه می یابند. چرا تکلیف درسی به صورت چنین معضلی برای والدین و فرزندان درآمده است مشکل اینجاست که والدین به اهمیت تکلیف درسی پی برده اند ولی نمی دانند که هرگاه انجام تکلیف درسی برای فرزندانشان به صورت معضل درآید با آنها چگونه رفتار کنند وقتی شما موارد زیر را بشنوید چه می کنید؟

من اول می روم بیرون و کمی بازی می کنم و بعد تکالیفم را انجام خواهم داد.

در مورد تکالیف فردا شما باید به من کمک کنید

اگر تلویزیون خاموش باشد نمی توانم تکالیفم را انجام دهم

سالهای سال ما معلمین را یاری می کردیم تا به شاگردان کمک کنند که دانش آموزان مسئول تری بشوند حالا برنامه ای را تهیه کرده ایم که با استفاده از آن بیش از نیم میلیون معلم به شاگردان کمک می کنند تا بهترین رفتارها را در کلاس انتخاب نمایند. اگر فکر می کنید که از جانب شما هم باید کوشش به عمل آید درست فهمیده اید در هر حال تکلیف درسی مستلزم صرف وقت و کوشش شما است و اگر قرار است وقت شما در این زمینه گرفته شود بهتر نیست این امر تجربه مثبتی برای هم شما و هم فرزندانتان باشد؟

نتیجه گیری و پیشنهادات:

بعضی مواقع حتی کلماتی هم که با دقت کامل انتخاب شوند می توانند کافی باشند صرفنظر از این که چگونه سعی کرده اید با تحسین به فرزندتان انگیزه دهید یا تا چه حد قاطعانه ارتباط برقرار کرده اید به هر صورت کار شما موثر واقع نشده است و فرزندتان هنوز هم تکالیف درسی اش را انجام نمی دهد اکنون باید از گفتارتان با عمل پشتیباتی کنید حالا وقتی است که باید مثل یک پدر و مادر قدرتمند با فرزندتان ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید که هیچ کار دیگر او نباید بر انجام تکلیف درسی اش پیش بگیرد اول از همه به موقعیت خودتان به طور واقع بینانه نگاه کنید شما نمی توانید فرزندتان را مجبور کنید که تکالیف درسی اش را انجام دهد شما نمی توانید او را وادار کنید که یک قصل فلان کتاب درسی را بخواند. فرزندتان باید این کارها را خودش انجام دهد اما شما هم می توانید کارهایی را انجام دهید بخاطر داشته باشید که تکلیف درسی به بچه ها می آموزد که مسئول عملکرد خودشان باشند اگر فرزندتان تا حالا این پیام را در نیافته است شما باید آن را برایش روشن تر کنید شما باید مسئولیت را درست در جای خودش یعنی درست روی شانه های فرزندانتان قرار دهید شما می خواهید به او حق انتخاب بدهید حق انتخاب او بدین صورت است که یا فرزندتان مسئولیت انجام کامل و به موقع تکالیف خود را قبول می کند تا این که ترجیح می دهد تمام امتیازات خود را تا پایان انجام تکالیف درسی به تعویق بیندازد به عبارت دیگر فرزند شما تصمیم می گیرد که تا پایان انجام تکلیف درسی پشت میزش بنشیند حتی اگر این کار تمام شب هم طول بکشد و باز هم انتخاب اوست تفاوت را ملاحظه می کنید؟ به عوض آنکه به فرزندتان بگویید چه بکند او را مسئول اعمال خود و نتایج حاصل از آن می کنید اگر فرزندتان عدم انجام تکلیف درسی را انتخاب کرد بسیار خوب او چشم پوشی از امتیازات را هم انتخاب کرده است.  

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

موضوع: چگونه اضطراب از امتحان را کاهش دهیم.

محقق: ناهید گله داریان  86

بیان مساله:

این مساله زمانی برای من معرض شد که دانش آموز مورد نظر یعنی خاطره در امتحانات خود نمرات پایین کسب کرده بود و در پرسیدن های کلاسی دچار اضطراب شد و با دست پاچگی جواب می داد و آن هم به صورت ناقص، من را به فکر انداخت که از والدین او دعوت به عمل آورم هنگامی که از والدین خاطره علت درس نخواندن او را پرسیدم بیان کردند علی رغم شلوغ بودن در خانه درس را در حد معقول می خواند و هنگامی که برادرانش یا ما درس را از او می پرسیم آن را به خوبی جواب می دهد. در این هنگام من به فکر فرو رفتم که شاید این دختر دچار ترس یا اضطراب از پرسیدن و امتحان شود در نتیجه در صدد به دست آوردن اطلاعات بیشتری در مورد خاطره شدم که طی سوالی که از دوستانش می پرسیدم فرضیه ام نیز قوت بیشتری یافت یعنی دوستان خاطره اظهار کردند که هنگامی که با هم درس می خواندند و از همدیگر می پرسند خاطره مشکلی ندارد و طی بررسی های دیگر از معلمان و همکاران ونیز معلم سال گذشته خاطره و سوابق تحصیلی خاطره به این نتیجه رسیدم که صد درصد خاطره از پرسیدن و امتحان اضطراب دارد و نمی تواند آنچه را که بلد است بیان کند و این تجربه شکست باعث شده است که خاطره کم کم از درس خواندن دلسرد شود و از درس و کلاس زده شود.

نتیجه و پیشنهادات

در اخر لازم به ذکر است که رعایت نکات ریزی برای معلمان که خیلی وقت ها رعایت نمی شود را یادآوری کنم و آن این است که معلمان هنگام تدریس یا کلاس داری باید بتوانند یک رابطه صمیمی و عاطفی را با دانش آموزان خصوصا دانش آموزان ابتدایی برقرار کنند که این باعث ایجاد یک جو دوستانه در کلاس شده و از ایجاد ترس و دلهره در کودکان جلوگیری به عمل می آورد گاهی خیلی از معلمان حرکات یا اشاراتی مانند یک نیش خند در کلاس انجام می دهند که برای آنها خیلی مهم نیست ولی می تواند اثرات خیلی نامناسبی بر دانش آموز بگذارد سپس به معلم و همکاران خود پیشنهاد می کنم که هنگام قرار گرفتن در کلاس نسبت به حرکات و رفتار خود حساس شوند تا بتوانند از ایجاد رفتار نا مناسب در دانش آموزان جلوگیری کنند در مورد اضطراب از امتحان معلمان با فهماندن این نکته به دانش آموزان که شاید یک فرد چیزی را خوب خوانده باشد اما در یک لحظه نتواند آن را به خوبی بیان کند. مانع از ایجاد یک جو ناخوشایند در کلاس درس توسط همکلاسها شود.

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان


 

به نام خدا

موضوع : مدیریت مدارس (ارتقاء جو مدرسه)

محقق : نسرین خرم  86

مقدمه

مدیران آموزشی صرفنظر از اینکه در چه سطحی و در چه سمتی خدمت می کنند مستقیم یا غیر مستقیم با دانش آموزان معلمان والدین اقشار مردم و گردانندگان سایر سازمانهای جامعه سروکار پیدا می کنند. همه اینان به نحوی از انحا انتظار دارند که مدیران آموزش و پرورش در انجام دادن کار و ایفای وظایف اموزش از خود صلاحیت و منجر نشان دهند و با تحقق بخشیدن به هدفهای اموزشی به پیشرفت جامعه کمک نمایند.

بیان مساله

رهبری آموزش عبارت است از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی است و هر عملی بتواند امر آموزش و یادگیری را یک قدم پیش برد رهبری آموزشی خوانده می شود. از این رو نقش رهبر آموزشی عبارت است از حمایت تقویت، یاری و مساعدت و سرانجام همکاری کردن نه دستور دادن

رئیس آموزش و پرورش، مدیر مدرسه، راهنمای آموزشی و حتی معلم رهبر آموزش به شمار می روند. هر یک از انها به تفاوت جریان آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده قسمتی از وقت خود را به بهبود برنامه وفعالیت آموزش صرف می کنند. حتی مواقعی که کار انان صرفا جنبه اداری و سرپرستی دارد روشهائی که اتخاذو اعمال می کنند بر وظایف رهبری و مدیریت آموزش آنان موثر است. بنابراین در سازمانهای آموزش مدیری رهبر است که دیگران را از لحاظ افکار، احساسات رفتار و کردار تحت تاثیر قرار می دهد و در انجام دادن وظایف آموزشی آنان را یاری می کنند اگر مدیری از این لحاظ ناتوان باشد رهبر به شمار نمی آیند.

نتیجه گیری

لازمه ی اجرای موثر برنامه استفاده از روشهای منظم در گزینش افراد استادان و مربیان و ارزشیابی متداوم پیشرفت آموزشی است. در صورت اجرای موثر برنامه افرادی که تحت آموزش قرار می گیرند به تدریج چشم انداز نظری و شناختی لازم برای مدیریت در نظام اموزشی و سازمانهای آن را کسب کرده به مهارتهای مورد نیاز محیط آموزشی مجهز می شوند تا با آمادگی کافی بتوانند نقشهای مدیریت و رهبری را در نظام آموزشی ایفا نمایند.

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

به نام خدا

 مو ضوع : چگونگی ایجاد مهارت در خواندن ورفع مشکل کند خوانی یک دانش آموز پایه چهارم

محقق : واحد شاه محمد نژاد 86 /85

 

زبان به عنوان ابزار تامل و اندیشه و تبادل افکار همواره در جامعه بشری نقش کلید ی داشته است . تحقیقات و. تجارب پژوهشی و کارشناسی حاکی از این است که مهارت های زبانی قابل پرورش و تقویت بوده و به تبع آن زمینه ی گسترش دامنه ی تفکر و اندیشیدن نیز ایجاد و تقویت می گردد  

مهارت خواندن به عنوان یکی از مهمترین مهارت هی چهار گانه ی زبان آموزی ( گوش دادن ، سخن گفتن ، خواندن و نوشتن ) مطرح اس زیرا این مهارت از یک طرف به عنوان مهارت دریافتی و از طرف دیگر به عنوان مهارت دیداری دارای اهمیت است . خواندن و مطالعه در تعلیم وتربیت مقوله ساده نیست به هر کس که بتواند صداهای حروف را تشخیص دهد و آنها را با هم درست ترکیب کند و کامه بخواند نمی تواند گفت خواندن می داند .

خواندن ترجمه ی مستقیم نمادهای نوشتاری فکر یا گفتار است و محصول توانایی در این زمینه مستلزم مهارتهای زیر است .

باز شناسی حروف ، کلمات و جمله های زبان در یک نوشته

 درک معنای عناصر مذکور و کشف روابط معنایی موجود میان آن ها که نهایت به درک پیام جمله و متن منجر می شود .

بنابراین خواندن در حکم فرایند معنا سازی از متن به حساب می آید .

( کمبل ) سواد خواند ن را توانایی درک و استفاده از نمادهای نوشتاری زبان می داند که توسط جامعه مورد درخواست قرار می گیرد و توسط فرد ارزش گذاشته می شود .

توانایی خواندن اساس یادگیری را در موضوعات دیگر نیز فراهم می سازد و هم چنین این توانایی می تواند برای خلاقیت و رشد فردی و اجتماعی به کار رود . خوب خواندن از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است و همچنین از عوامل مهم پیشرفت ، لذت بردن ورفع خستگی است .

بیان مساله :

 

معلم کلاس چهارم ابتدایی در دبستان شاهد پسران در ناحیه 2 درشهرستان سنندج هستم در ابتدای سال تحصیلی متوجه شدم که یکی از دانش آموزان کلاس به نام حمید . ح در مهارت خواندن بسیار ضعیف است و متون کتابهای درسی پایه چهرم را به سختی وبه صورت کلمه به کلمه می خواند و عملا دچار کند خوانی شده است و به واسطه ی همین ضعف در خواندن میزان درک و فهم او از مطالب خوانده شده به نحو قابل توجهی در حد پایین قرار دارد به طوری که نمرات کلاسی اش در دروس زبان آموزی ( املاء ، انشا و فارسی ) و حتی سایر دروس به ندرت به 12 می رسید و به عنوان ضعیف ترین دانش آموز کلاس به خصوص در درس فارسی و قرائت عملکرد بسیار نا مناسبی داشت .

دو ماه از سال تحصیلی گذشت من چند روش تجربی خودم را در طی این دو ماه برای رفع مشکل کند خوانی این دانش آموز به کار گرفتم ولی متاسفانه نتیجه ی قابل قبولی حاصل نشد و مشکل خواندن دانش آموز همچنان باقی بود و به وسطه ی همین مشکل احساس می کردم که حمید نسبت به گذشته علاقه و اشتیاق کمتری برای حضور در کلا س و انجام فعلیت های درسی در مدرسه از خودشان نشان می دهد و نتایج ارزشیابی های مستمر او در سایر دروس نیز به شدت افت کرده بود و بسیاری از مواقع هم از خواندن متن دروس خوداری می کرد وبه نوعی سعی می کرد بهانه ایی بیاورد که درس نخواند . این روند به شدت من را دچار نگرانی کرده بود سرانجام تصمیم گرفتم به هر روشی که شده است مشکل این دانش آموز را حل نمایم .

 

نتیجه گیری : 

 

به این ترتیب در مدت 2 هفته دانش آموز با  دو نوع تمرین عبارت خوانی کتاب ها ی درسی وغیر درسی را فرا گرفت و به تبع آن میزان درک مطلب دانش آموز از متن افزایش یافت و نمرات دانش آموز در تمام دروس به نحو چشم گیری بالا رفت او هر هفته  2 جلد  کتا ب از کتابخانه مدرسه به امانت می گیرد  وآن ها را می خواند و در فعالیت های گروهی و مشارکتی در کلاس بسیار فعال است و از تعامل با هم کلاسان خود بیشتر لذت می برد وبه کلاس و مدرسه بسیار علاقه مند شده است و از تلاشهای خود احساس رضایت می کند و تکلیف خارج از کلاس را بامیل و رغبت انجام می دهد .

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

 

 

موضوع : مراحل بر طرف نمودن لکنت زبان یک دانش آموز کلاس سوم ابتدایی

محقق    : احمد شکری 86/85

 

مقدمه :

مشکل لکنت زبان به عنوان یکی از موانع برقراری ارتباط با دیگران و موانع اصلی در بیان دیدگاه ، نظر و ترس از حضورجمع که در دانش آموزان ابتدایی مشاهد می شود و متاسفانه به عنوان یکی از عوامل اختلال در امر یادگیری برای کلاس و مدرسه درد سر ساز و باعث ایجاد مشکل می شود که گاهی اوقات در بعضی از موارد این دانش آموزان به عنوان دانش آموزان تنبل- تند خو  از طرفی عده ای از معلمان که اهداف آموزش زبان رانمی دانند معرفی می شود .

لازم است به عنوان یک معلم بدانیم که آموزش زبان

 باعث تقویت و پیشرفت تجربیات دانش آموز می شود

 موجب رشد شخصیت  اجتماعی دانش آمزان و ایجاد فرصت های مناسب  برای بیان و ابزار عقاید درجمع می شود

 سبب آماده شدن دانش آموز برای صحبت کردن در مقابل دیگران و گوش دادن به حرفهای آن ها می شود

 عامل اصلی در پرورش نیروی سازگاری شخصی  اجتماعی دانش آموزان می گردد . پس باید به اهداف آموزش زبان آگاهی داشته باشیم وبه جای بر چسب زدن به این دانش آموز باید بدانیم که هر مشکلی بدون علت نیست و بهتر است با آن به طور منصفانه بر خورد کنیم و در بر خورد با آنها صبر را پیشه کنیم .

 

نتیجه گیری :

در آخر می توانم بگویم که هر رفتاری که از ما سر می زند چه مثبت و چه منفی علت وریشه ای دارد . باید تلاش کنیم که علت وریشه این رفتار را پیدا کنیم و راه های مناسب تقویت یا بر طرف نودن این رفتار ها را بدانیم .وظیفه ی ما تنها آموزش آنچه در کتاب ها گنجانده شده است ، نیست هنر معلم آموزش و تعلیم دانش آموزان زرنگ و باهوش و بدون مشکل نیست بلکه هنر هر معلم یافتن دانش آموزان مشکل دار است . به نحوی که بتوانیم مشکلی را درمان کنیم  .

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

 

به نام خدا

موضوع : چگونه توانستم مشکل یک دانش آموز پایه اول( سوگند ک) را رفع نمایم. 

محقق : ویدا عالیانی- 85-86

مقدمه

توجه کامل به کودکان یک جامعه یکی از مهم ترین وسایل و بهترین سرمایه گذاری برای آینده آن جامعه محسوب می گردد.

بیان مساله

بعد از سه سال کار اداری، امسال بعنوان مدیر دبستان تزکیه دوباره به میان دانش آموزان برگشتم هر چند تغییر مکان ، نحوه مدیریت، نبود دفتر دار و بسیاری دل مشغولی های دیگر اوایل مهرماه را در عین مهر وشادی به لحاظ سختی مبدل می گردد اما شور و محبت بچه ها و عشق معلمی، راه را هموار و تسکین بخش می نمود.

دانش آموزان مدرسه ما جزو مناطق برخوردار محسوب می شوند چه از نظر مالی و چه از نظر سلامت جسمی اما در میان آن دختران خردسال زیبا شاگرد کلاس اولی به نا (س.ک) در همان نگاه اول، بسیار نامانوس به نظر می آمد.

دانش آموزی که هم از لحاظ حرکتی مشکل داشت (بدون کمک همکلاسی ها و معاون و معلم مربوطه نمی توانست به راحتی راه برود) و هم از لحاظ گفتاری، به گونه ای  که اصوات گنگ و نامفهومی را بر زبان می راند که قابل فهم برای اطرافیان نبود .

به علت دیرآمدن هر روزه (س) و دوری مسیر خانه اش با مدرسه با پدرش صحبت نمودم و از او خواستم که دخترش را به نزدیکترین مدرسه مجاور خانه خود ببرد اما پدر با قول های واهی مهر ماه را به پایان رساند. .

(س ) در نظر اول برای هر بیننده ای به شکل یک کودک عقب مانده جلوه می کرد. دلواپسی های درصد قبولی ، افت مدرسه، فشار همکاران و اولیای پایه اول از یک سو و محبت الهی این دختر بیگناه که حق طبیعی او برخورداری از آموزش مناسب و لازم بود و پذیرش وی بعنوان انسانی که حق طبیعی حیات دارد و حق زیستی در حد توانمندیهای خودش دو راهی بر سر جاده خودخواهی یا دگر خواهی. می بایست راهی بسوی نور باشد.

هماره این اندیشه در گفتارم بودکه اگر این کودک دختر من بود.

 

نتیجه گیری

با مطالعه داده ها و اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آنها و اقدامات عملی توسط خود و همکارانم در جهت ایجاد محیطی آرام و دلپذیر با اسزگاری توانمندی و ویژگیهای خاص (س) تغییرات مطلوبی در وی به وضوح مشاهده گردید

1-    متعادل نمودن حرکات بدن و درست راه رفتن بر اثر فیزیوتراپی

2-     مشارکت پذیری و اجتماعی شدن با دیگر دانش آموزان در اثر ارتباط کلامی

3-     پیشرفت محسوس در خواندن و مخصوصا نوشتن املا با دست خط بسیار خوب

4-     تشویق همکلاسی ها به پذیرش وی

5-     ایجاد ارتباط کلامی و رو در رو مخصوصا با اولیای مدرسه

6-     ایجاد عادات صحیح بهداشتی و آشکار نمودن نظیفی در وی

7-     تشویق مرتب و به موقع در حضور دیگران

8-     رضایت معلم مربوطه، معلم ذخیره، معلم رابط از پیشرفت وی

 

 

 

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

موضوع : بررسی مشکلات یادگیری و رفتاری دانش آموز سال سوم راهنمایی

محقق : نرگس بابایی- نادره معماری - 86

مقدمه

معلمان به تجربه دریافته اند که حتی مهم ترین نوع درس دادن هم بدون در نظر گرفتن جنبه های روان شناختی حاکم بر فضای کلاس و دانش آموزان چندان تاثیری ندارد.

وقتی که اکثر دانش آموزان فضای کلاس را فضایی امن به شمار می آورند که در آن، شخصیتشان زیر هجوم انتقادها ، تبعیض ها و بی توجهی خرد نمی شود، به گونه ای موثر فرایند تدریس نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

بیان مساله

در میان دانش آموزان سال سوم راهنمایی فردوسی دانش آموزی به نام پروین باقدی متوسط و پوستی تیره توجه دانش آموزان و معلمان را به خود جلب نموده است . او در کلاس دارای رفتارهای بی شماری از جمله خشونت، پرخاشگری و ضعف درسی بود و نسبت به انجام مسولیتهای محول شده به او بی توجه و سهل انگار بود . در کلاس نیز ایجاد بی نظمی می نمود و با این رفتار خود توجه دیگران جلب می نمود و بیشتر اوقات بدون دلیل قانع کننده کلاس درس را ترک می نمود و طی چند بار دعوت از اولیای وی برای حل مشکل او به نتیجه ای نرسیدیم و اولیاء به مدرسه مراجعت ننمودند در ابتدا نیز از طرح مشکل خود خودداری می نمود و سکوت کرد.

با توجه به مشکلات موجود درصدد رسیدگی به مشکل او برای رسیدن به هدف مطلوب که همانا تغییر رفتار در اوست برآمدیم .

نتیجه گیری

اقدامات انجام شده در رابطه با تغییر رفتار در دانش آموز پروین موثر واقع شده و او دارای صفات مثبتی از جمله صفات زیر شده است:

-        ایجاد اعتماد به نفس

-         ایجاد روابط حسنه با دوستان و تغییر اخلاق و رفتار در برخورد با همسالان

-         ایجاد روحیه ی مسئولیت پذیری

-         پیشرفت تحصیلی

-         همانند سایر دانش آموزان مقررات کلاس را رعایت می کند

-         قبول کردن راهنمایی دیگران و به کار بستن آن

-         عدم مخالفت با عقاید و نظرات دیگران

-         شرکت در گروه و انجام کارهای گروهی

-         در صورت اشتباه احساس ندامت و پشیمانی می کند و درصدد جبران بر می آید

-         به علت ارتباط مناسب با خانواده فضای صمیمی تری بین دانش آموز و خانواده بوجود می آید.

 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

به نام خدا

موضوع : بررسی علل ضعف اراده در یک دانش آموز دوره پیش دانشگاهی و رفع آن

محقق : افسر کاکه خانی  اردیبهشت 86

مقدمه

بررسی قدرت اراده

روان شناسان اعتقاد دارند که هر اندیشه گرایش دارد که به عمل تبدیل شود بر اساس این قانون و با ملاحظه تمام توجیهات ممکن به انگیزه های گوناگونی که به خاطر آنها پرورش اراده سودمند است، انسان احساس مس کند مستعد آن است که به طور مشخص این تحول را در خود ایجاد کند. کسانیکه به عمل تامل و مراقبه انس و آشنایی دارند هیچ مشکل ذهنی برای آغاز این آموزش روانی احساس نمی کنند . اگر کسی استعداد تمرکز در او به حد کافی وجود نداشته و یا پرورش نیافته باشد بهتر است تابلویی مکتوب از تغییراتی که آرزو دارد در شخصیت خود تهیه کند و از آن پیروی نماید.

بیان مساله

مسئله بسیار مهمی که اینجانب را به نوشتن این امر وادار کرد سردرگمی و نداشتن قدرت اراده و تصمیم درست دانش آموزی بود که دارای مشکلاتی در خانو.اده است و مشکلات پیش امده او را در معرض خطرات مختلف قرار داده است.

دانش آموز در یک آن به شدت تصمیم می گیرد ، که درس بخواند و سعی کند پولهای کلانی را در این زمینه هزینه نماید بعد از چند روز پشیمان و از تصمیم خود منصرف می شود . با این حال  به بررسی وضعیت او پرداختم که علل اصلی چه چیزهایی می تواند باشد ؟

چه کسی باید او را یاری دهد ؟ وظیفه یک مشاور در این میان چیست ؟

وظیفه واحد آموزشی در کمک به او چه می تواند باشد؟ دانش آموز چرا از حانواده  گریزان و به منزل دوستان خود پناه می برد؟

و تصمیمات درست و انسجام افکار چگونه است؟ چرا نمی تواند درست تصمیم بگیرد؟

می دانیم کا ارضای انگیزه های عاطفی صرف هزینه های گزافی از جریان های سیال عصبی است، و بهتر است که آنها را مهار کنیم. باید به دانش آموزان با چنین وضعیتی بگوییم همیشه سعی کنند میل به اظهار مکنونات قلبی به اشکال مختلف را در خود خاموش کنند . تا بیهوده انرژیهای آنها تلف نشود .

 

 

نتیجه گیری

در نتیجه اقدامات انجام شده زندگی و افکار دانش آموز بکلی تغییر نمود . علاقه او نسبت به رسیدن به اهدافش بیشتر نمایان بود. از وقت استفاده ذرست می کرد. و مرتب دنبال برنامه ریزی های درست و شیوه های مطالعه صحیح بود . خوشبختانه وضعیت زندگی دانش آموز و پریشانی افکار او بهبود پیدا نمود و از اینکه توانسته ام بوسیله آنچنان ارتباط دوستانه و منطقی با وی و خانواده اش تا حدودی حلال مشکلات آنان باشم ، بسیار خوشحالم خانواده او اکنون با صلح و صفا در کنار همدیگر زندگی می کنند و دانش آموز نیز برای قبولی در کنکور به شدت درگیر مطالعه می باشد و در موسسه قلم چی نیز تلاشهای خود را جدیت بخشیده و در کنکورهایی که در سطح مدرسه برگزار شده است توانسته مقام سوم را کسب نماید.

واقعا دانش آموز توانست هویت گم شده خود را پیدا کند و واقعیتهای زندگی را قبول کرده و بپذیرد که مشکلات نمی تواند مانع پیشرفت انسان شود با دانش آموز مرتب در ارتباط می باشم و وضعیت او را بررسی می نمایم.

پیشنهادات

برای رفع اینگونه مشکلات پیشنهادات زیر ارائه می شود.

1-    خانواده ها به نیازهای فرزندان توجه نمایند تا با رفتارهای ضد اجتماعی آنان مواجه نشوند

2-    خیلی سریع برای نوجوان تصمیم تشکیل زندگی مشترک گرفته نشود

3-    آنچنان محیطی برای نوجوان مهیا شود تا بتواند احساس استقلال کرده و نیازهای خود را مرتفع نماید

4-    معلمان و مربیان باید بسیار دقیق و ریزبین باشند چون هر کدام از دانش آموزان در خانواده و فرهنگ خاصی متولد شده اند . پس باید دبیران به علم روان شناسی آگاهی داشته باشند

5-    مشاور برای هیچ مراجعی نباید تصمیم بگیرد، فقط باید راهنما باشد

6-    والدین از درگیری و تشنج جلو فرزندان خودداری کنند

7-    والدین توجه داشته باشند که فقط ارضای نیازهای اولیه نمی تواند جوابگوی تمام مسائل باشد. باید نیازهای ثانویه نیز مرتفع شود.

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

به نام خدا

موضوع : بررسی راهکارهای ایجاد انگیزه و مشارکت بیشتر دانش آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی نسبت به درس علوم اجتماعی دوره پیش دانشگاهی  

محقق : ارسلان خسرو پور- 86

مقدمه

بدون شک هدف از تربیت و آموزش در عصر جدید که به عصر ارتباطات و اطلاعات شهره یافته با گذشته تغییرات اساسی و بنیادین کرده و با شتاب گرفتن توسعه علوم و اطلاعات و نیز دستگاههای ارتباطی همچون ماهواره ها ، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون و از همه مهم تر اینترنت پایگاه علمی معلم را به عنوان یگانه دارنده دانش و معرفت متزلزل ساخته است.

بیان مساله

درس علوم اجتماعی از جمله دروس تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی بوده که در هفته 4 ساعت به تدریس آن اختصاص یافته است. هدف این کتاب آشنایی دانش آموزان با نظام جهانی و روابط کشورها با هم از حیث اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و افزایش اطلاعات از ساخت نظام جهانی است. 

در کلاس درس اینجانب حداکثر 30 دانش آموز حضور داشته که باید کتاب را در طول یک ترم و با هفته ای 2 جلسه (4 ساعت) تدریس نمایم. در جلسه اول پس از ارائه توضیحی کلی پیرامون اهداف کتاب و درس شروع به تدریس مطالب کتاب و توضیح مفاهیم و عناوین نمودم و بدون وقفه، تمام تلاش خود را بر آن استوار ساختم تا بتوانم آن قسمت مورد نظر را به خوبی تدریس کنم اما:

هر چه بیشتر توضیح داده و پیش می رفتم بیشتر متوجه سکوت کلاس درس و به نوعی عدم پویایی و احساس رضایت خودم می شدم ، به عبارتی دیگر نگاههای معنادار دانش آموزان حاکی از یکسری واقعیت های ملموس و زنده بود، فلذا پس از پایان تدریس و در فاصله چند دقیقه مانده به زنگ ضمن صحبت با دانش آموزان متوجه شدم که تدریس این چنینی زیاد مفید فایده نخواهد بود و این وضعیت فقط باعث خستگی دانش آموزان و سنگینی کلاس و مطالب برای آنان می گردد. بنابراین احساس کردم باید در شیوه تدریس و ارایه مطالب تغییر و تحولی ایجاد کرده و به  شیوه ای کلاس اداره گردد تا ضمن تحقق اهداف درسی حضور و مشارکت دانش آموزان در جریان درس فراهم گردد.

نتیجه گیری

با امعان نظر باینکه بنده روش فوق را از همان جلسات اول با مشاهده خستگی مفرط دانش آموزان از گوش دادن صرف به مباحث و توضیحات درسی و هم چنین با جمع آوری اطلاعات و انجام نظر خواهی از دانش آموزان جهت حل این مشکل شروع کردم ، دلایل منطقی و قابل قبولی برای احساس خستگی و بی رغبتی در کلاس وجود داشت . لذا برنامه شرح داده شده بر پایه تشخیص مشکل و جمع آوری اطلاعات تنظیم شد، هر چند: در ابتدا مشکلاتی خاص خود را نمودار کرد اما با تداوم برنامه و آشنایی بیشتر دانش آموزان با اهداف طرح به تدریج از وضعیت موجود فاصله و به طرف وضع مطلوب و ایده آل در کلاس حرکت شد.

برای اینجانب خیلی جالب و لذت بخش بود که توانستم با برنامه تنظیمی بخشی از بی علاقگی دانش آموزان به کلاس و درس را از بین برده و ضمن افزایش مشارکت بچه ها در فرایند تدریس و واگذاری مسولیت ها مسولیت ها به آنان ، تقویت مهارتهای ارتباطی- مهارت سخنرانی و کنفرانس و هم چنین مطالعه روزنامه ، آگاهی از اخبار و تحولات جهانی و تحقیق و جستجو در اینترنت در ارتباط با مباحث کتاب و دروس را هم در نتیجه روش جدید شاهد باشم .

 

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان

به نام خدا

موضوع : موضوعات مربوط به فرایند یاددهی- یادگیری، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و مسائل تحصیلی آنان و ... 

محقق : شیرین محقق نیا- 85-86

مقدمه

بازنگری مداوم در نظام آموزشی یک پیامد طبیعی در عصری است که پیشرفت علمی حیرت آور نصیب بشر شده است در یک رویکرد نظام دار به آموزش و پرورش در می یابیم راهبردهای یاد دهی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان تا کنون دو گرایش اساسی را تعقیب کرده اند:

الف: رویکرد نظری و فرایند یاددهی یادگیری

ب- مطالعه فرایند یاددهی  یادگیری در کلاس درس

بیان مساله

من در سال 78-79 در روستای سنگ سفید واقع در جاده کرمانشاه مشغول به تدریس بودم در این سال تدریس در پایه پنجم به من واگذار شد. که وضعیت درسی کلاس پنجم در درس فارسی زیاد رضایت بخش و مطلوب نبود بعد از مدتی کار و تکرار فارسی پایه چهارم متوجه شدم که دانش آموزان در کلاس در خواندن و تلفظ کردن خیلی ضعیف هستند و موضوع را با مدیر دبستان در میان گذاشتم و او نیز در این زمینه پیشنهاد هایی برای یاددهی و یادگیری و پیشرفت تحصیلی و مسائل تحصیلی دانش آموزان به من ارائه داد و گفت باید راه حل و فکری در این مورد اتخاذ کنیم و پیشنهاد مدیر مدرسه این بود که از اولیاء دانش آموزان دعوت به عمل بیاید که به مدرسه بیایند و آنها را در این مورد آگاه نمایم که وضعیت دانش آموزان در درس زبان فارسی داریم کتاب کلاس چهارم چند درس مرور نمایم و قواعد و قوانین چگونه تلفظ کردن صداها را به دانش آموزاننشان بدهم و سعی کنند در هنگام خواندن درست تلفظ نمایند. بنابراین در یک اقدام پژوهی پس از بررسی و مشخص نمودن دلایل ضعف دانش آموزان با ارائه ی روش ها و راهکارهای کارساز و جدید زمینه پیشرفت تحصیلی آنها را فراهم کنم به همین دلیل خود را با 4 آغاز کردم. 1- دانش آموزان از نظر مهارتهای تحصیلی و نیز توجه کردن به درس معلم ضعیف هستند 2اولیا دانش آموزان نظارت کافی و وافری بر فرزندان خود ندارند 3- آموزشگاه عوامل موثر برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم ننموده است 4- تعویض مکرر معلمان در طول سالتحصیلی و ناتوانی بعضی از دانش آموزان به منظور سازگاری با روش تدریس و خصوصیات معلم ممکن است در مقاطع آموزشی پائین تر.

نتیجه گیری

با شناسایی عوامل جدید دیگر و تلفیق آن با روش های گذشته از یکنواختی روش ها جلوگیری کنیم و امکان پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان را هر چه بیشتر و بهتر فراهم نمائیم. و همچنین تلاش جهت ایجاد موفقیت در دروسی که دانش آموز در آنها دچار نگر منفی ناشی از عدم موفقیت در آن است تا به تصویری مثبت نسبت به توانائی خود در آن مورد یا دیگر مطالب درسی دست یابد زیرا یادگیری همراه با موفقیت به ایجاد انگیزه منجر می شود. و بالاخره برقراری رابطه بین مطالب کتب درسی با واقعیات زندگی ، در ایجاد انگیزه موثر است.

 

 

 

 

» محمدفایق مجیدی 


ارسال شده در توسط محمد فایق مجیدی دهگلان
<      1   2   3   4   5   >>   >